Pretekstem do spotkania z lubelskimi przedsiębiorcami, administracją lokalną i środowiskiem nauki była dyskusja na temat wzmocnienia potencjału województwa w obliczu rządowego Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. W gronie ekonomistów, przedstawicieli biznesu i sektora publicznego, reprezentowanego przez m.in. wiceprezesa Agencji, Krzysztofa Sengera rozmawiano o tym, jak podnieść efektywność wsparcia ekspansji zagranicznej polskich firm i wykorzystać obecne zasoby biznesowe kraju.
Marszałek woj. lubelskiego i wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu z podpisaną umową o współpracy |
- W przypadku Polski można mówić o niskim poziomie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw z segmentu MŚP, tłumaczył Senger. Dotychczas większość polskich firm skoncentrowała swoje działania na rynkach sąsiednich, głównie w Unii Europejskiej. - Jednym z czynników, który za tym stoi, jest rozproszony i w rezultacie nieskutecznych system dotychczasowej pomocy ze strony sektorowa publicznego, tłumaczył wiceszef Agencji. Przygotowana w ramach Polskiego Fundusz Rozwoju, nowa infrastruktura wsparcia dla eksportera i inwestora, otworzy przez polskim przedsiębiorcą drzwi do mało eksplorowanych, ale perspektywicznych rynków. Zapewni też odpowiednie narzędzia do ekspansji zagranicznej. Jak tłumaczyli eksperci Agencji, która jest jednym z członków Funduszu, już na samym początku współpracy z instytucjami zrzeszonymi w PFR, polska firma może liczyć na asystę project managera, który w kompleksowy sposób pomoże pokierować rozwojem zagranicznym firmy. Dodatkowo, do dyspozycji przedsiębiorców jest sukcesywnie rozrastająca się sieć Zagranicznych Biur Agencji, umiejscowionych w krajach o największym potencjale dla polskiego biznesu.
Asysta we wchodzeniu na kolejne rynki to nie wszystko. Chodzi również o zmianę modelu budowania przewagi konkurencyjnej polskiego biznesu. Jak mówili eksperci Agencji, w przypadku wielu polskich firm, opierała się ona dotąd na niskiej cenie, wynikającej z prostych form współpracy z zagranicznymi partnerami. - Niski poziom innowacyjności to bariera eksportowa polskiego biznesu. Trzeba pomóc przedsiębiorcom zwiększyć wydatki na badania i rozwój. Dzięki temu powstawać będą bardziej innowacyjne produktu oraz usługi, które łatwiej sprzedamy na bardzo konkurencyjnym globalnym rynku, wyjaśnił Senger.
Wspólnie z innymi uczestnikami wydarzenia wiceprezes Senger podkreślał znaczenie współpracy regionalnej wobec nowej strategii. - Współpraca z regionami jest dla nas najważniejsza. W ekspansji zagranicznej nie ma lepszego partnera, niż partner regionalny. Jak przekonywał, osiągnięcie sukcesu za granicą może firmom z regionów pomóc wzmocnić pozycję również na arenie krajowej. - Przedsiębiorstwa nie tylko z centrum, ale globalny gracz może pokazać się w najdalszych zakątkach każdego z regionów, mówił wiceszef Agencji.
Zwieńczeniem konferencji było podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy Polską Agencją Inwestycji i Handlu a województwem lubelskim, które sygnowali wiceprezes Krzysztof Senger oraz Marszałek województwa, Sławomir Sosnowski.
Konferencja Eksport - Invest Lubelskie odbyła się 17 marca w Lublinie. (Polska Agencja Inwestycji i Handlu/ UM woj. Lubelskiego)