Eksperci Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która została partnerem instytucjonalnym wydarzenia, biorą udział w panelach dotyczących współpracy z Afryką i Chinami, inwestycji zagranicznych w Polsce i polskich na świecie oraz dyplomacji ekonomicznej.
Wiceprezes Agencji Wojciech Fedko wystąpił w roli panelisty w IV Forum Współpracy Gospodarczej Afryki i Europy Centralnej.
Podczas forum dyskutowano o możliwościach biznesowych w Afryce oraz roli państwa we wspieraniu działalności na rynkach zagranicznych.
- Nadal istnieje duże zapotrzebowanie i potencjał do współpracy dla polskich firm w Afryce - powiedział Wojciech Fedko. Jak zaznaczył, polskie firmy mają szansę wejścia na rynek afrykański w sektorach przetwórstwa rolno-spożywczego, budowlanym, elementów wykończenia domów czy maszynowym.
W związku z szybkim tempem rozwoju demograficznego Afryki, najbardziej perspektywicznym stał się szeroko rozumiany sektor rolno-spożywczy. Wszystkie kraje Afryki modernizują swoje rolnictwo, dlatego też dużym zainteresowaniem cieszą się maszyny rolnicze. - Szybki rozwój infrastruktury powoduje z kolei zapotrzebowanie na firmy z branży budownictwa infrastrukturalnego np. w Kenii, Senegalu czy Wybrzeżu Kości Słoniowej - tłumaczył Fedko.
Prezes Fedko zaprezentował również możliwe formy wsparcia ze strony Polskiej Agenci Inwestycji i Handlu oraz Polskiego Funduszu Rozwoju. - Działając w ramach Grupy PFR możemy zaoferować kompleksową ofertę dla polskich przedsiębiorców zainteresowanych ekspansją zagraniczną - mówił Fedko. Bardzo ważnym elementem wsparcia biznesu jest tworzona sieć Zagranicznych Biur Handlowych. Obecnie w Afryce działa biuro w Nairobi. - Jego pracownicy mają za zadanie wspieranie polskich firm w docieraniu do potencjalnych partnerów handlowych, ułatwianie nawiązywania kontaktów a także sprawdzanie wiarygodności firm kenijskich - mówił Wojciech Fedko.
Podczas panelu uczestnicy dyskutowali również o tym co Afryce mogą zaoferować środkowoeuropejskie firmy a także o oczekiwaniach afrykańskich partnerów biznesowych. - Afryka to wymagający rynek - z jednej strony o olbrzymim potencjale gospodarczym, ale zarazem z zupełnie odmienną specyfiką prowadzenia biznesu - kontynuował Fedko. Istotą jest strategia wejścia na rynki afrykański. Powinna ona zakładać długotrwałą obecność biznesową. - Długotrwałe zaangażowanie jest bardzo istotne dla partnerów afrykańskich i może liczyć na wsparcie ze strony wielu rządów afrykańskich - dodał Fedko.
Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to trzydniowy cykl debat o różnorodnej tematyce, podążającej za aktualną sytuacją gospodarczą Polski, Europy i świata. Każdego roku spotykają się tu komisarze Unii Europejskiej, posłowie, ministrowie, reprezentanci europejskiego parlamentu i zagranicznych rządów, przedstawiciele świata biznesu z Europy, Afryki i Azji, a także instytucji finansowych i samorządów.