W programie drugiego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego znalazły się dwa panele dotyczące potencjału biznesowego Chin: „Współpraca Chiny - Europa Centralna” oraz „Relacje gospodarcze Chiny-Polska”. W obu debatach Polską Agencję Inwestycji i Handlu reprezentował wiceprezes Agencji ds. ekspansji zagranicznej Wojciech Fedko.
- Bogacące się chińskie społeczeństwo stanowi atrakcyjny rynek dla polskich produktów rolno-spożywczych oraz produktów luksusowych - mówił prezes Fedko. - Szansą dla eksporterów jest też urbanizacja prowadząca do zapotrzebowania na materiały i elementy wykończeniowe domów i mieszkań. Ale tak naprawdę potencjał rynku chińskiego jest ogromny. Każda ze strategicznych branż zapisanych w „planie Morawieckiego” ma szanse na sukces w Chinach - dodał prezes.
Prezes Fedko przypomniał, że Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH w Szanghaju jest najdłużej działającą placówką zagraniczną Agencji. - Z naszych kilkuletnich już obserwacji wynika, że Chiny mają bardzo duży kapitał, ale nie przekłada się to na liczbę projektów - poinformował Fedko. Chińskie firmy wchodzą do Polski głównie przez fuzje i przejęcia, rzadziej decydują się na inwestycje bezpośrednie.
Panel nt. potencjału gospodarczego Chin podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (fot. PAIH)
Z drugiej strony, jeśli chodzi o obecności polskich firm w Chinach, liczy się efekt skali. - Jeden czy dwa kontenery to zdecydowanie za mało aby zaistnieć w jakimkolwiek regionie tak dużego kraju jakim są Chiny – zauważył prezes Fedko. - PAIH współpracuje z takimi partnerami jak np. Bank of China, aby móc wspierać firmy duże i dojrzałe. Mamy również kompleksową ofertę dla tych, którzy dopiero rozpoczynają ekspansję w Chinach. Jesteśmy w stanie pomóc w zwiększeniu konkurencyjności produktu kierowanego na rynek chiński - mówił Fedko.
Prezes poinformował, ze Agencja zakończyła dotychczas 22 inwestycje chińskie, a obecnie obsługuje 6 kolejnych projektów z Chin i wyraził nadzieję, że rozwój infrastruktury przy okazji budowy Nowego Jedwabnego Szlaku przyczyni się do dalszego wzmocnienia polsko-chińskiej współpracy gospodarczej. (PAIH)
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy lub wyłączyć je w ustawieniach. Akceptuję politykę prywatności Portalu