- PIMOT z pewnością spełnia wszelkie uwarunkowania do świadczenia tego rodzaju usług. Powinniśmy iść w tym kierunku, tym bardziej, jeżeli chcemy jako polska branża motoryzacyjna dążyć do promocji i rozpoznawalności rodzimych marek produktów i usług - mówi Karol Zielonka, p.o. Dyrektora Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. - Myślę, że certyfikaty nadawane i uznawane przez polską jednostkę miałyby tutaj głęboki sens - dodaje K. Zielonka.
Dlatego jednym z działań podejmowanych przez PIMOT są starania o uzyskanie akredytacji na wykonywanie m.in. certyfikacji IATF zarówno w Polsce (w Europie) jak i na terenie Chin. W Polsce jest ponad 500 firm które posiadają certyfikat ISO TS 16949 lub IATF 16949, a nie ma żadnej krajowej jednostki certyfikującej. Wejście polskiego PIMOT’u na rynek chiński wynika z faktu, że wielu chińskich producentów próbuje i chce zaistnieć w Polsce i Europie. Jednak brak znajomości europejskich norm, w tym wymagań w obszarze spełnienia standardów jakościowych jest blokadą w ekspansji na nasz kontynent. Dlatego obecność polskiego instytutu badawczego w Chinach, wydaje się być koniecznością – umożliwienie badania jakości produktów przed ich wejściem na europejski rynek pozwoli zadbać o bezpieczeństwo i jakość dystrybuowanych części także u nas w kraju. O bezpieczeństwo produktów lub - co ważne - ich eliminację, jeżeli producenci i ich dystrybutorzy nie będą w stanie sprostać europejskim, w tym polskim normom.
Tym bardziej, że problem jakości części zamiennych w Polsce, w tym tych z różnorakiego importu jest nadal aktualny. Przekłada się to zarówno na bezpieczeństwo i jakość naprawianych pojazdów oraz bezpieczeństwo użytkowników dróg. Bezpieczeństwo biznesu, w oparciu o uczciwą konkurencję, w tym jakość i rzetelność nie jest tutaj bez znaczenia.
Od ponad roku PIMOT blisko współpracuje ze stowarzyszeniem krajowych firm motoryzacyjnych - Polską Grupą Motoryzacyjną (PGM), co przekłada się na bliższe i efektywniejsze rozpoznanie i usystematyzowanie bolączek branży motoryzacyjnej. - Taka współpraca daje obu stronom wymierne efekty: Instytut lepiej wyczuwa potrzeby biznesu motoryzacyjnego, a biznes zyskuje partnera, który podejmuje działania potrzebne dla biznesu – mówi Adam Sikorski, Prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.
- W ramach przygotowań do rozpoczęcia świadczenia swoich usług w Chinach, PIMOT przymierza się do nawiązania współpracy z jedną z niemieckich jednostek certyfikujących. W tym celu w dniach 6 marca br. delegacja złożona z przedstawicieli PIMOT i PGM udała się do Niemiec na rozmowy - mówi Bartosz Mielecki, Dyrektor Zarządzający w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.
Zaangażowanie polskiej jednostki, jaką jest PIMOT, może przynieść podwójne korzyści dla branży w obu krajach. Po pierwsze kontrolę jakości produktów automotive z Państwo Środka. Przede wszystkim jednak to duża szansa na zbudowanie rozpoznawalnej i silnej pozycji polskich marek na świecie. Już niebawem z inicjatywy PGM, w Chinach zostanie otwarte przedstawicielstwo Stowarzyszenia, którego zadaniem będzie wspieranie polskich fabryk motoryzacyjnych w ich ekspansji na rynek chiński oraz w rozwijaniu ich współpracy z chińskimi partnerami. Rynek chiński jest niezwykle perspektywiczny, nie tylko z uwagi na jego skalę, ale w szczególności z powodu jego zaawansowania technologicznego w obszarze elektromobilności, m.in. w tym celu PGM podjęła już rozmowy o współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH).
- Spektrum współpracy motoryzacyjnej między Polską a Chinami ostatnio bardzo się poszerzyło. Nowością jest duże zainteresowanie chińskich firm z tego segmentu inwestowaniem w naszym kraju. Aktualnie w PAIH pracujemy nad 6 projektami inwestycyjnymi z obszaru automotive z Kraju Środka, część z nich dotyczy elektromoblilności. Z drugiej strony polscy producenci motoryzacyjni próbują włączyć się w szeroki strumień dostaw na ten jeden z największych rynków na świecie – mówi Tomasz Pisula, prezes PAIH.
PAIH wesprze PGM w wejściu na rynek chiński, m.in. w procesie rejestracji przedstawicielstwa, business inteligence oraz działaniach promocyjnych. - Dodatkowo, w grudniu chcemy pokazać potencjał rodzimej motoryzacji podczas największej azjatyckiej imprezy sektorowej, Automechanika w Szanghaju - uzupełnia szef Agencji.