Podczas wydarzenia został zaprezentowany raport: "Afryka wielu prędkości" przygotowany przez Polskie Centrum Studiów Afrykanistycznych i Radę Inwestorów w Afryce. Komentując publikację Tomasz Pisula przyznał, że saldo obrotów handlowych z Afryką jest dodatnie, ale jej poziom pozostawia wiele do życzenia - i "naszym (tj. PAIH, administracji i przedsiębiorców) zadaniem jest odwrócenie tego trendu". Według niego Afryka dla polskich firm może być bardzo istotnym kierunkiem ekspansji ze względu m.in. na ogromny rynek sprzedaży, którego wzrost napędza eksplozja demograficzna. – Jednak większość krajów afrykańskich startuje z dość niskiego pułapu, jeśli chodzi o zaspokajanie potrzeb ludności, czy rozwój technologiczny. Większość produktów musi więc zostać na ten rynek dostarczona z zewnątrz. Stąd duża szansa na zdobycie tego obszaru przez naszych przedsiębiorców – przekonywał. Jego zdaniem największe szanse na jego zdobycie ma m.in. branża motoryzacyjna. Do Afryki trafia mnóstwo używanych aut produkcji japońskiej lub niemieckiej, w związku z czym potrzebne są części zamienne, których Polska jest jednym z wiodących producentów na świecie. Z kolei wśród know-how, które polskie firmy mogą z powodzeniem sprzedać na tamtejszym rynku wskazał technologię rolniczą.
Szef PAIH dodał, że decyzja o podjęciu inwestycji nie powinna być podjęta pod wpływem impulsu, a poprzedzona wstępnym rozpoznaniem rynku – w tym udziałem w wizycie studyjnej do Afryki. – We wszystkim jesteśmy gotowi pomóc – zarówno w centrali w Warszawie, jak i na miejscu, poprzez nasze biuro w Kenii, a już niedługo - sieć afrykańskich biur handlowych PAIH – zapewnił. Zaznaczył jednocześnie, że Agencja pomaga przedsiębiorcom szczególnie w działalności sprzedażowej, wstępnej weryfikacji potencjalnych partnerów, w kontaktach z instytucjami oferującymi wsparcie finansowe i gwarancje. – Budując naszą sieć przedstawicielstw, zachowujemy pewien poziom elastyczności, wsłuchujemy się w głos przedsiębiorców i jesteśmy otwarci na sugestie – dodał.
Prezes PAIH zwrócił uwagę na wyjątkowe zainteresowanie Afryką firm z województwa łódzkiego, wymieniając m.in. Grupę Pietrucha i ŁARR i nazywając je "prężnymi animatorami ruchu polskich przedsiębiorców na kontynencie afrykańskim".
W dyskusji, oprócz Prezesa Tomasza Pisuli wzięli udział Prezes Zarządu Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego Przemysław Andrzejak, Członek Zarządu URSUS Michał Nagrodzki, Prezes Zarządu Grupa Pietrucha Jerzy Pietrucha i Jarosław Trwoga z BGK. Uczestnicy debaty zgodnie przyznali, że Afryka pozostaje kontynentem przyszłości, który pomimo licznych problemów nie powinien znikać z radarów polskich przedsiębiorców. Ryzyko inwestowania w Afryce warto podjąć i należy być konsekwentnym i cierpliwym w działaniu, bo może to otworzyć nowe możliwości rynkowe, a także nowe, często nieoczekiwane pola do współpracy biznesowej z afrykańskimi firmami. Przedsiębiorcy podkreślili również ogromną wagę przeprowadzania analiz typu due dilligence i weryfikacji potencjalnych partnerów. Zachęcali do korzystania ze wsparcia, jakie oferuje administracja państwowa, w tym PAIH oraz instytucje finansujące.
Seminarium „Polskie inwestycje w Afryce” odbyło się 20 marca 2018 r. w Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego
RAPORT RIWA: AFRYKA WIELU PRĘDKOŚCI