EXPO 2020 w Dubaju potrwa od 20 października 2020 r. do 10 kwietnia 2021 r. Hasło przewodnie imprezy - „Łącząc umysły, tworzymy przyszłość” (ang. „Connecting minds, creating the future”) - doprecyzowane zostało w trzech podtematach: Opportunity (Możliwości), Mobility (Mobilność) i Sustainability (Zrównoważony Rozwój). Szacuje się, że na 4 km2 wystawy zaprezentuje się 180 państw i organizacji, a tradycyjnym ekspozycjom towarzyszyć będzie szereg wydarzeń dodatkowych w przestrzeni miejskiej. Wśród pawilonów narodowych nie zabraknie także polskiego. Przygotowania do udziału Polski w bliskowschodnim expo rozpoczęły się już w momencie nominowania, przez Radę Ministrów, prezesa PAIH, Tomasza Pisuli na Komisarza Generalnego Polskiej Sekcji. – Kolejnym krokiem będzie opracowanie Koncepcji Programowej, która powstanie już w najbliższych miesiącach. Kluczowe w latach 2018-2019 będzie natomiast ogłoszenie przetargów oraz wybór wykonawców, którzy stworzą koncepcję tematyczną i architektoniczną Pawilonu Polski, a następnie zaprojektują, wybudują i zapewnią właściwe funkcjonowanie ekspozycji – wyjaśnia Monika Dyląg-Sajór, koordynator projektu EXPO 2020 w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
– Podczas pierwszego expo w regionie Bliskiego Wschodu chcemy zaprezentować zaawansowane rozwiązania wpisujące się w ideę zrównoważonego rozwoju oraz znajdujące zastosowanie w szeroko rozumianym sektorze mobilności - zatem w dwóch z trzech podtematów wystawy. Wiemy, że nasze przedsiębiorstwa mają czym się pochwalić w tych dziedzinach i oferujemy im niepowtarzalną szansę wypromowania się na największej imprezie wystawienniczej świata. Do konkursu zapraszamy te, które wypracowały technologie i produkty związane ze zrównoważoną gospodarką, zasobami wodnymi, nowoczesną i nisko kosztową energią, budową smart cities, elektromobilnością, ale również mobilnością osobistą, transformacją cyfrową i kulturą spędzania wolnego czasu. Chcielibyśmy także, żeby goście tego arcyważnego wydarzenia poznali innowacyjną ofertę rodzimych producentów reprezentujących perspektywiczne branże, które wraz z PARP i KOWR wspieramy poprzez realizację rządowego programu Brand – tłumaczy Tomasz Pisula, Komisarz Generalny Polskiej Sekcji na EXPO 2020.
Na podstawie zgłoszeń, kapituła opracuje listę rekomendacyjną firm, która zostanie dołączona do dokumentacji konkursu architektonicznego. Jego celem jest opracowanie koncepcji architektonicznej i tematycznej ekspozycji wewnętrznej oraz koncepcji ścieżki zwiedzania Pawilonu Polski na Światowej Wystawie EXPO 2020 w Dubaju. – W naszym konkursie mogą uczestniczyć firmy, których innowacyjna technologia lub produkt jest już w fazie komercjalizacji w Polsce i jednocześnie może zostać sprzedany za granicę. Kluczowym kryterium jest również okres prowadzenia działalności – musi być on nie mniejszy niż 12 miesięcy. Na zgłoszenia czekamy do 30 maja – mówi Monika Dyląg-Sajór.
Pieczę nad organizacją przez PAIH pawilonu narodowego podczas Światowej Wystawy EXPO 2020 w Dubaju sprawuje Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.
Szczegółowe informacje na temat konkursu są dostępne na stronie PAIH.