W 2017 roku eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej był wyższy niż rok wcześniej o 18,9%. Była to zasługa znacznego zdynamizowania sprzedaży nie tylko do Rosji (wzrost eksportu o 18,5%), ale także na rynki Białorusi i Ukrainy. - To milowy krok dla naszej obecności w Rosji. Nie wyobrażaliśmy sobie sprawnego funkcjonowania biura handlowego w Moskwie bez wsparcia Roscongress. Federacja Rosyjska znajduje się w pierwszej dziesiątce naszych głównych rynków zbytu, jednak potencjał na zwiększenie wartości wymiany jest jeszcze większy - pokazują to zeszłoroczne dane o kilkunastoprocentowym wzroście eksportu - mówił wiceprezes PAIH Wojciech Fedko, który podpisał MoU podczas Forum Ekonomicznego w Petersburgu.
Fedko przypomniał również, że w ramach realizacji programu promocji dwunastu polskich branż, PAIH organizuje stoiska narodowe na całym świecie, także w Rosji. - Od początku 2018 roku promujemy tutaj polski sektor biotechnologii i farmacji, budownictwo oraz maszyny dla górnictwa i przemysł lotniczy. Osobiście zajmę się kontaktem z tutejszymi firmami, żeby ułatwić polskim producentom wejście na ten duży, ale dość trudny rynek - powiedział Fedko.
Jak wyjaśnił wiceprezes Fedko, głównym celem przedstawicielstwa Agencji w stolicy Rosji będzie poprawa dynamiki sprzedaży polskich dóbr i usług, ale też ułatwienie rodzimym przedsiębiorcom debiutu w roli inwestorów. Jednym z największych rosyjskich inwestorów w Polsce ostatnich lat jest spółka Luxoft, oferująca usługi rozwoju i wsparcia oprogramowania. Firma zatrudnia ponad 2000 osób w oddziałach w Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu i Warszawie.
Podpisana przez PAIH umowa zakłada współpracę w zakresie organizacji i promowania wydarzeń biznesowych. Podobne porozumienia zawarły już takie kraje jak: USA, Finlandia, Izrael, Niemcy i Szwecja.
Roscongress Foundation powstała w 2007 roku. Celem organizacji jest wzmocnienie potencjału rosyjskiej gospodarki. (PAIH)