Tajwan zaliczany jest do tzw. azjatyckich tygrysów, w ostatnim półwieczu stał się gospodarczą potęgą. Swój sukces w dużej mierze oparł na działalności małych i średnich przedsiębiorstw, jak również dużych korporacji o globalnym zasięgu. Motorem napędowym wzrostu gospodarczego stały się branża informatyczna oraz przemysł metalurgiczny.
Wiceprezes PAIH Wojciech Fedko
Polska od lat notuje znaczny deficyt handlowy z Tajwanem. W zeszłym roku wartość wymiany wyniosła blisko 6 mld zł, polskie firmy zdołały wyeksportować na wyspę towary za nieco ponad 600 mln zł. - Tajwan to jeden z naszych największych partnerów handlowych w Azji, po Chinach, Korei Południowej, Japonii, Indiach, Singapurze i Wietnamie. Istnieje jednak znacząca asymetria w bilansie handlowym - na naszą niekorzyść. Czas to zmienić poprzez systemową promocję polskich produktów i biznesu - czyli działalność biura PAIH w Tajpej - zadeklarował Wojciech Fedko, wiceprezes PAIH. Jako najbardziej perspektywiczne dla polskich firm wskazał biotechnologię, ICT, produkcję parafarmaceutyków, branżę kosmetyczną, zielonych technologii oraz spożywczą.
Przedstawicielką władz Tajwanu podczas ceremonii była dyrektor generalna Departamentu Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Gospodarki Cynthia Kiang
Bilateralne spotkania polsko-tajwańskie stały się doskonalą okazją do podpisania przez PAIH i jej tajwańskiej odpowiedniczki, InvesTaiwan porozumienia o współpracy w zakresie promocji inwestycji. Wojciech Fedko podkreślił, że mimo ogromnych rezerw walutowych, Tajwan wciąż nie jest znaczącym inwestorem kapitałowym w Polsce - Do tej pory Tajwańczycy zrealizowali nad Wisłą kilkanaście projektów inwestycyjnych. Jako Agencja, w tej chwili obsługujemy dwa projekty inwestycyjne z Tajwanu o wartości 30 mln euro. Zadaniem naszego przedstawicielstwa w Tajpej będzie ściągnięcie nie tylko większej liczby, ale też bardziej znaczących dla polskiej gospodarki, inwestycji z wyspy.
Podczas Forum PAIH podpisała też MoU ze Stowarzyszeniem Importerów i Eksporterów Tajpej
Wiceszef PAIH powiedział, że podczas zorganizowanego w ramach otwarcia biura Polsko-Tajwańskiego Forum Inwestycyjnego polska delegacja spotkała się z kilkunastoma inwestorami tajwańskimi już obecnymi w Polsce oraz chętnymi do inwestycji. Jak zauważył Fedko, liczba mieszkańców Tajwanu jest porównywalna z populacją Australii. Biorąc pod uwagę relatywnie niedużą powierzchnię wyspy, jej obywatele dysponują ogromną ilością kapitału. - Tajwan od dekad jest hubem handlowym regionu. Z tej bramy do m.in. państw ASEAN mogą skorzystać nasi przedsiębiorcy - zauważył.
Jak wskazała Michalina Jendrzejczyk, kierownik ZBH Tajpej, Tajwan jest rynkiem wrażliwym na cenę, a konsument - wymagający i oczekujący najwyższej jakości produktów. Zatem zagraniczne towary muszą być zgodne z lokalnymi normami i przepisami dotyczącymi etykietowania. Zwróciła uwagę, że przepisy te, nie zawsze są zbieżne z normami międzynarodowymi, również tymi obowiązującymi w Polsce, czy w Unii Europejskiej - To właśnie brak wiedzy na temat lokalnego prawa i kultury biznesowej jest największą barierą wejścia dla polskich firm.
Wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński
Na marginesie wydarzenia zostało zawarte również inne porozumienie - między Polskim Centrum Rozwoju Technologii a Tajwańskim Instytutem Przemysłowego Techniki Technologicznej - Inicjatywy takie jak ta oraz funkcjonowanie biura handlowego PAIH w Tajpej pozwoli na dalszą współpracę w branżach innowacyjnych. Będzie również sprzyjać stosunkom handlowym i inwestycyjnym - podsumował obecny na Forum wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński.
Dyskusję w trakcie Forum moderowała szefowa ZBH Tajpej Michalina Jendrzejczyk