Takie wyniki przynosi trzecia edycja badań Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska), przeprowadzonych w październiku i listopadzie 2018 r. wśród polskich spółek działających w Niemczech.
Dobra ocena dla gospodarki Niemiec i świetne prognozy dla firm
Ponad połowa (51,4%) polskich przedsiębiorców prowadzących działalność w Niemczech, ankietowanych w badaniu AHK Polska, ocenia kondycję niemieckiej gospodarki jako „dobrą”. Kolejne 40% twierdzi, że koniunktura w Niemczech jest „bardzo dobra”. Jednocześnie niespełna połowa ankietowanych (45,7%) ocenia perspektywy dla gospodarki Niemiec na 2019 r. jako lepsze niż w 2018 r.
Dwie trzecie ankietowanych (65,7%) ocenia sytuację biznesową swojego przedsiębiorstwa jako dobrą lub bardzo dobrą. Trzy czwarte (75,7%) przedsiębiorców twierdzi, że obroty firmy wzrosną w roku 2019 w stosunku do 2018, kolejne 20% twierdzi, że nie ulegną zmianie.
Wyraźnie pozytywnym sygnałem są deklaracje zwiększania zatrudnienia w 2019r. (42,9% firm) i wzrostu wydatków na inwestycje (50% firm). Duży odsetek firm podaje też, że utrzyma wydatki inwestycyjne na dotychczasowym poziomie (47,1%).
Powody wyjścia na rynek niemiecki
Rynek niemiecki to zwykle pierwszy rynek internacjonalizacji polskich firm, zwłaszcza w sektorze MŚP. Ponad połowa badanych przedsiębiorstw (54,3%) wskazuje, że przyczyną wyjścia na rynek niemiecki było uzyskanie dostępu do nowych klientów, 31,4% chciało zwiększyć skalę działania. Niespełna 23% badanych firm przyznaje, że nowy rynek oznacza też możliwość pozyskania nowych kompetencji. Mniejszy odsetek podaje też inne powody, przykładowo osiągniecie bariery rozwojowej na polskim rynku.
Dobra infrastruktura, przewidywalna polityka gospodarcza i przychylna administracja
Respondenci badania ocenili rynek zachodniego sąsiada Polski według 11 czynników atrakcyjności. Najlepsze oceny uzyskały: jakość infrastruktury transportowej, komunikacyjnej, IT i energetycznej (75,5% zadowolonych bądź bardzo zadowolonych firm), dyscyplina płatnicza kontrahentów i przewidywalność polityki gospodarczej Niemiec (70% zadowolonych i bardzo zadowolonych) i przychylność administracji w obsłudze przedsiębiorców (55,7%).
Najwyższy odsetek odpowiedzi krytycznych dotyczył, podobnie jak w ub.r. kosztów płac, wysokości podatków i coraz słabszej dostępności wykwalifikowanych kadr.
Co do poprawki?
Wśród najpilniejszych wyzwań w zakresie polityki gospodarczej Niemiec respondenci najczęściej podawali dostępność kadr (12,9%) i obniżenie podatków(12,9%). Kolejne rekomendacje to zwiększenie dostępności do nowych technologii, uproszczenie systemu podatkowego i otwarcie rynku pracy dla obcokrajowców (odpowiednio po 5,7% wskazań). W poprzedniej edycji badania (2017) firmy najczęściej postulowały obniżenie kosztów pracy i podatków, uelastycznienie prawa pracy i konieczność stworzenia warunków pozwalających na podnoszenie kwalifikacji kadr.
***
Informacje o badaniu i raporcie
Badanie polskich firm w Niemczech przeprowadzone zostało po raz trzeci w październiku i listopadzie 2018 r. na zlecenie Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska) przez firmę Biostat. Pierwszą edycję tego badania przeprowadzono w styczniu 2016 r, drugą jesienią2017 r.
Celem badania była ocena niemieckiej koniunktury gospodarczej oraz uwarunkowań prowadzenia biznesu przez przedstawicieli polskich firm działających za Odrą. W ramach projektu zrealizowano 70 wywiadów z polskimi podmiotami gospodarczymi, funkcjonującymi na rynku niemieckim, reprezentujących: przemysł przetwórczy, usługi, handel, budownictwo, zaopatrzenie w energię elektryczną/wodę/utylizację odpadów.