-Zależy nam na intensyfikacji współpracy gospodarczej oraz wsparciu przedsiębiorców z Polski i Białorusi w nawiązywaniu relacji biznesowych. Potencjał wymiany zarówno w zakresie handlu, jak i inwestycji obu krajów jest duży i chcemy go wykorzystać. Polscy przedsiębiorcy są zainteresowani współpracą z partnerami z Białorusi – mówiła minister Emilewicz podczas spotkania z ministrem Kołtowiczem.
W 2017 r. Białoruś zajęła 24. miejsce na liście polskich rynków eksportowych i 32. na liście naszych rynków importowych. Polska jest trzecim partnerem handlowym Białorusi wśród krajów Unii Europejskiej, po Niemczech oraz Wielkiej Brytanii. Według danych NBP, polskie inwestycje bezpośrednie (stan na koniec 2017 r.) wyniosły ok. 163 mln dolarów, natomiast białoruskie inwestycje bezpośrednie w Polsce ok. 20 mln dolarów. Polscy inwestorzy na Białorusi działają m.in. w sektorach: budowlanym, meblarskim, artykułów budowlanych i wykończeniowych, bankowym, IT, spożywczym, wyrobów z tworzyw sztucznych.
-Poziom naszej współpracy powinien co najmniej odpowiadać potencjałom gospodarek Polski i Białorusi. Najważniejszym celem posiedzenia Komisji jest więc wspieranie wspólnych projektów biznesowych naszych firm i podjęcie skutecznych działań na rzecz rozwiązania ich problemów – podkreśliła szefowa resortu otwierając posiedzenie Komisji.
W Forum Biznesowym udział wzięło 150 firm z sektorów: motoryzacyjnego, IT, turystycznego, rolnego, energetycznego, bankowego, budowlanego.
Otwierając spotkanie wiceminister Marcin Ociepa mówił o perspektywicznych sektorach współpracy. Wymienił branżę farmaceutyczną, biotechnologię, zaawansowane technologie dla przemysłu, produkcję maszyn, transport i infrastrukturę transportową, produkcję materiałów budowlanych, produkcję rolno-spożywcza, IT, turystykę. Wspomniał też o proprzedsiębiorczych działaniach MPiT. -Jesteśmy gotowi dzielić się doświadczeniami z partnerami z Białorusi – zadeklarował.
By jeszcze skuteczniej pomóc w nawiązywaniu kontaktów przedsiębiorcom z obu krajów, podczas posiedzenia Komisji podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy Polską Agencją Inwestycji i Handlu a Narodowym Centrum Marketingu i Koniunktury Cen Republiki Białorusi. Centrum zostało utworzone przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Białoruś w 1997 r. Instytucja wspiera politykę MSZ w kwestiach rozwoju stosunków handlowych i gospodarczych Białorusi z zagranicą. Promocja białoruskiego eksportu i niezbędne wsparcie białoruskich przedsiębiorców stanowią obecnie priorytetowe zadania Narodowego Centrum Marketingu.
-Liczymy na to, iż wieloletnie doświadczenie obu naszych instytucji oraz naturalna bliskość kulturowa i geograficzna zaprocentują na rzecz ułatwiania prowadzenia biznesu w Polsce i na Białorusi. Nasz wschodni sąsiad, wbrew obiegowym stereotypom wyróżnia się pozytywnym klimatem do współpracy - stwarza bardzo dobre warunki do działania zagranicznych przedsiębiorstw – komentuje Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH.
Dziś też zawarto umowę pomiędzy polskim producentem komponentów dla motoryzacji PZL Sędziszów i białoruskim producentem elektrycznych pojazdów transportu publicznego BKM (Belkommunmash). Przedmiotem współpracy ma być utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa na terenie Polski, które przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii będzie produkować na Podkarpaciu miejskie autobusy elektryczne na rynek polski i europejski. Porozumienie zakłada, że ponad 50% wartości części i komponentów nowych pojazdów będzie pochodzić od polskich dostawców zrzeszonych w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.