- Rosja, Białoruś i Kazachstan, członkowie Wspólnoty Niepodległych Państw i Unii Euroazjatyckiej, są nadal uznawane za kraje atrakcyjne eksportowo, ale wymagające rozważnego i odpowiedzialnego podejścia. Spotykamy się dziś, aby przybliżyć Państwu - polskim przedsiębiorcom, mechanizmy i zasady prowadzenia biznesu w ramach Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej. Naszym wspólnym celem jest zidentyfikowanie perspektywicznych sektorów i nisz, minimalizowanie ewentualnego ryzyka i podniesienie skuteczności operacji handlowych na Wschodzie – zainaugurował dzisiejszą konferencję „Kierunek Wschód: Potencjał dla Biznesu”, Dawid Cecuda, Project Manager w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Wraz z kancelarią Domański Zakrzewski Palinka sp.k. Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprosiła firmy zainteresowane rozwojem handlu na rynkach wschodnich. Przedstawiciele kancelarii opowiedzieli o strukturze i potencjale Unii Euroazjatyckiej, z kolei polscy przedsiębiorcy, którzy są już obecni na Wschodzie, podzielili się zdobytym doświadczeniem i opowiedzieli o swoich sukcesach, burząc przy tym niektóre stereotypy, które narosły wokół krajów WNP. Niewątpliwie to Federacja Rosyjska pozostaje kluczowym partnerem Polski na wschód od Bugu, będąc swoistym polem testowym prowadzenia biznesu w krajach postsowieckich i niejako przepustką do innych rynków Unii. Część produktów, na które nałożone są rosyjskie sankcje w dalszym ciągu jest do Rosji eksportowanych dzięki specjalnym zwolnieniom albo poprzez tzw. reeksport. Ponadto, ciekawym i kwitnącym obszarem współpracy są nowe technologie. Polscy przedsiębiorcy w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych nawiązują intensywne kontakty ze wschodnimi partnerami. Obserwujemy rosnące zainteresowanie polskich firm, w tym również startupów, do wchodzenia na rynki WNP z własnymi nowinkami high-tech i patentami.
Dla uczestników konferencji „Kierunek Wschód” PAIH wraz z partnerem wydarzenia zaproponował blok aktywności praktycznych - udział w rozmowach B2B z potencjalnymi partnerami zagranicznymi oraz w specjalnych warsztatach, podczas których zostały przedstawione praktyczne aspekty prowadzenia działalności na Białorusi, w Kazachstanie oraz Rosji, takie jak m.in.: procedura założenia spółki, zawieranie umów z lokalnymi kontrahentami, rozwiązywanie sporów, egzekucja należności pieniężnych, kwestie podatkowe, uzyskiwanie niezbędnych certyfikatów oraz licencji.
Raport Doing Business pokazuje, iż na przestrzeni ostatnich lat warunki prowadzenia biznesu w Rosji poprawiły się w takich punktach jak rejestracja nowych firm czy uzyskiwanie pozwoleń na budowę. Dzięki tym proinwestycyjnym krokom rządu, w 2018 roku Rosja znalazła się na 35 miejscu rankingu Doing Business. Faktem jest, iż perspektywy eksportu Polski do Rosji zależą w dużym stopniu od jej sytuacji wewnętrznej i stanu gospodarki. To też rzutuje na cały obraz handlu z krajami Unii Euroazjatyckiej. Jednak, jak twierdzi Wojciech Kolignan, szef Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Moskwie: - Z uwagi na zachodzące procesy integracji, Euroazjatycka Unia Gospodarcza obejmująca obecnie terytorium wynoszącym ponad 20 mln km² i zamieszkała przez ponad 180 mln ludności ma szansę stać się podmiotem na stałe wpisującym się w światową gospodarkę. Dzięki wspólnemu rynkowi, dostęp na rynek rosyjski będzie dawał coraz większe możliwości wchodzenia na rynki pozostałych państw członkowskich Unii przez podmioty zewnętrzne.
Wśród sektorów priorytetowych o największej dynamice rozwoju, które mogą zająć szczególne miejsce w polskim handlu zagranicznym z Rosją, należy w pierwszym rzędzie wymienić branżę budowlaną. Popyt na materiały oraz usługi wykonawcze czy projektowe utrzymuje się w Rosji na wysokim poziomie. Oprócz bliskości geograficznej, kontaktom handlowym między Polską a Rosją służy także stosunkowo spora i rosnąca rozpoznawalność polskich przedsiębiorstw, marek i towarów. W sektorze budowlanym istnieje kilka kategorii produktowych, którymi rosyjscy producenci są szczególnie zainteresowani. - Flagowymi produktami tego sektora są okna i drzwi, chemia budowlana czy płytki ceramiczne. Wartość produkowanej w Polsce glazury i terakoty osiąga poziom około pół miliarda euro, a chemii budowlanej 2 mld euro – komentuje Wojciech Kolignan. – Polscy fachowcy znani są z rzetelności, solidności, wysokiej jakości wykonywania usług, zarówno prostych, jak i specjalistycznych. Z kolei rosyjskie firmy budowlane mają ciekawe rozwiązania technologiczne – dodaje Kolignan.
W roku 2017 zanotowano przewagę importu z Rosji nad eksportem. Niezmiennie głównymi polskimi towarami eksportowymi były maszyny, produkty przemysłu chemicznego (m.in. tworzywa sztuczne, kauczuk i guma) oraz metale i produkty z metali nieszlachetnych. Ważnym polskim produktem eksportowym pozostają także leki, kosmetyki i żywność. (PAIH)