EXPO Live to konkurs wspierający innowacyjne rozwiązania z całego świata. Grant o wartości do 100 tys. dolarów mogą otrzymać zarówno startupy, jak i osoby fizyczne i małe organizacje. Jak wyjaśnia Monika Dyląg-Sajór, szefowa Zespołu EXPO 2020 w PAIH, projekty muszą odnosić się do trzech podtematów expo, czyli mobilności, zrównoważonego rozwoju i szans. – Organizatorzy EXPO 2020 chcą stworzyć globalną społeczność innowatorów, która może mieć realny wpływ na poprawę jakości życia. Bardzo nam zależy, by znalazły się w niej polskie akcenty – podkreśla. Przedstawicielka Agencji wyjaśnia ponadto, że zgłoszone do programu projekty mogą być zarówno w fazie prototypowej, jak i takiej, która zakłada budowę efektu skali. Wylicza także przykładowe obszary, jakich mogą dotyczyć: edukacja, zatrudnienie, finanse, transport i mobilność osobista, turystyka, logistyka, łączność cyfrowa czy zielone technologie.
Do tej pory program przyciągnął 2,3 tys. zgłoszeń ze 136 krajów. Granty otrzymało 70 projektów z 42 państw. – Na liście laureatów wciąż brakuje Polaków. Zwycięstwo w konkursie wiąże się nie tylko z dofinasowaniem, ale też z szeroko zakrojoną promocją w ramach Wystawy. Takiej ekspozycji, przed kilkudziesięciomilionową publicznością, nie da się kupić za żadne pieniądze – przekonuje Monika Dyląg-Sajór. Tłumaczy, że grantobiorcy będą uczestniczyć w kampaniach komunikacyjnych i marketingowych. – Poznają lokalne środowisko startupowe, zapoznać się z ofertą inkubatorów przedsiębiorczości i programów akceleracyjnych.
Jak zauważa Moneer Faour, kierownik biura handlowego PAIH w Dubaju, ZEA interesują się firmy z całego świata, dlatego wyróżnienie EXPO Live może być „znaczącą promocją”. Dodaje, że polskie MŚP mają szanse osiągnąć sukces na tamtym rynku w takich innowacyjnych obszarach jak: edutech, telemedycyna, ICT, zielone technologie czy rozwiązania dla smart cities – Warto traktować Dubaj jako hub, z którego można rozwinąć biznes na sąsiednie rynki – podsumowuje.
Najbliższa runda naboru do EXPO LIVE odbędzie się w styczniu 2019 r., kolejna w czerwcu. Budżet całego programu sięga 100 mln dol. Wszelkie informacje o programie dostępne są na stronach internetowych organizatorów EXPO:
Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest odpowiedzialna za przygotowanie udziału Polski w EXPO 2020. Komisarzem Generalnym PolskiejSekcji jest prezes PAIH Tomasz Pisula. Od 2017 roku w Dubaju działa Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH, które obsługuje zarówno polskich eksporterów, jak i potencjalnych inwestorów z ZEA. Uczestniczy również w przygotowaniach do EXPO.