Projekt przebudowy polskiej dyplomacji gospodarczej okazał się dużym wyzwaniem operacyjnym i rekrutacyjnym – Agencja przeprowadziła setki rozmów kwalifikacyjnych w poszukiwaniu tzw. generalistów biznesowych, którzy udźwigną ciężar prowadzenia biur i obsługi firm na wybranych rynkach. Mimo osiągnięcia celu ilościowego i efektu skali, rekrutacja w PAIH pozostaje cały czas otwarta. Zespoły działające lokalnie będą rozbudowane, a do centrali Agencji w Warszawie przyjmujemy country managerów i konsultantów. – Zainwestowaliśmy w ten projekt ponad 100 mln zł. Teraz przechodzimy do drugiej fazy menedżerskiej, kiedy musimy pochylić się nad systemami zarządczymi. Mając za sobą czasochłonne procedury legalizacyjne i rekrutacyjne, kolejne lata 2019-2020 poświęcimy na gruntowną analizę skuteczności nowego systemu, mierzenie efektywności za pomocą dedykowanego narzędzia i zdynamizowanie aktywności biur. Całą uwagę skupimy teraz na przedsiębiorcy. Naszym celem jest też przyciągnięcie wysokomarżowych inwestycji do Polski, które stworzą jakościowe miejsca pracy – opisuje plany Agencji na najbliższe miesiące Wojciech Fedko.
W mijającym roku, oprócz prawnego i organizacyjnego konstytuowania się ujętych w planach lokalizacji ZBH, eksperci PAIH nieustannie nawigowali polski biznes na podległych im rynkach. Obsłużyliśmy ponad 10 tys. zapytań, przeprowadziliśmy 350 misji i sesji B2B dla polskich firm z udziałem ponad 1800 firm. Najwięcej zapytań, które na bieżąco otrzymywaliśmy od firm, dotyczyło rynków w Europie - ponad 3 tys., Ameryki Północnej i Południowej - ponad 2 tys., a na trzecim miejscu z Azji i Australii - ponad 1 tysiąc zapytań. – To są nasze namacalne sukcesy - PAIH znalazł dla ponad 5 tys. polskich firm partnerów handlowych za granicą. Około 1800 obsłużonych przez ZBH spraw (18 proc.) zaowocowało konkretnymi kontraktami. Zbudowaliśmy bazę ponad ok. 30 tys. podmiotów partnerskich na całym świecie – dodaje Fedko.
Efektem działań jest m.in. pomoc ZBH Toronto w zdobyciu umów w Kanadzie przez kilka firm z branży budowlanej, które skorzystały z boomu budowlanego w tym kraju (programy rozwoju mieszkalnictwa) - Paradyż (płytki ceramiczne), Dako (producent okien), Blachotrapez (pokrycia dachowe), Porta (drzwi) i Seedia (innowacyjne ławki solarne) czy przy założeniu przedstawicielstwa przez start-up Bohr Technologies (producent technologii kwantowych). Dzięki wsparciu i rozeznaniu rynku przez ZBH firma Glov (innowacyjne rękawice do demakijażu) podbija kraje Ameryki Łacińskiej - będzie sprzedawać swoje produkty w meksykańskich sieciach drogerii, a w Chile prawdopodobnie będzie korzystać ze szwalni. Z kolei Unimot Polska (paliwa ciekłe i gazowe) otworzyło pierwsze przedstawicielstwo na Ukrainie, a firma farmaceytyczna Lekam wchodzi na odległy rynek Mjanmy (d. Birma). Firmy Nestmedic (producent urządzenia do zdalnego badania płodu) czy Funtronic (interaktywne dywany wykorzystywane w edukacji i rehabilitacji) zawojowały rynek amerykański, a ZBH Helsinki pomaga w otwarciu pierwszego sklepu sieci LPP w Finlandii. To tylko wybrane sukcesy biur PAIH.
Wydarzeniem bezpośrednio powiązanym z rozwojem sieci Zagranicznych Biur Handlowych było październikowe PAIH EXPO – I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą, które spotkało się z olbrzymim zainteresowaniem, przerastającym wstępne oczekiwania. Zgromadziliśmy ponad 5,5 tys. uczestników, którzy w 80% procentach reprezentowali biznes. W ramach PAIH EXPO przeprowadzonych zostało 54 warsztatów reprezentujących poszczególne kraje z 5 kontynentów na których zlokalizowane są nasze biura, co daje 85 godzin intensywnej pracy z uczestnikami Forum w ciągu tylko jednego dnia. Dla przedsiębiorców biorących udział w warsztatach głównym kierunkiem zamierzonej ekspansji nadal pozostaje Europa Zachodnia (50 proc.), Europa Centralna (29 proc.) i Europa Wschodnia wraz z Azją Centralną (26 proc.). Popularnym kierunkiem polskich przedsiębiorców są również USA i Kanada (20 proc.). Warsztaty merytoryczne, które odnotowały rekordową frekwencję ponad 200 uczestników dotyczyły Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Chin, Kazachstanu i Rosji. -Zainteresowanie PAIH EXPO potwierdza tylko, że poprawnie zidentyfikowaliśmy potrzeby polskiego biznesu, zwłaszcza sektora MŚP i misja wypełnienia luki w jego edukacji w zakresie systemowych narzędzi wsparcia ekspansji zagranicznej będzie przez Agencję w takiej formie kontynuowana. Oficjalnie możemy potwierdzić, iż na październik 2019 planujemy kolejne, tym razem minimum dwudniowe Forum PAIH EXPO, na które już teraz zapraszamy – mówi Wojciech Fedko.