Aktualności
Strona główna > Aktualności
8 stycznia 2019

Zbudowaliśmy skalę, teraz czas na optymalizację i efektywność – cel 70-u ZBH osiągnięty!

– Ostatnie 2,5 roku upłynęły w PAIH pod znakiem wytężonej pracy nad tworzeniem siatki lokalnych biur wsparcia polskiego eksportu na rynkach międzynarodowych. To był wymagający fizycznie okres szybkiego, intensywnego wzrostu pod hasłem „wszystkie ręce na pokład”. Udostępniliśmy 70 biur i merytorycznych zespołów, co daje polskim przedsiębiorcom, jak i inwestorom zainteresowanym Polską, solidny network biznesowy. Dopinamy organizacyjnie Manilę, ostatnią destynacją, która dociąży Europę będzie Belgrad, zastanawiamy się jeszcze nad Honkongiem jako azjatyckim hubem finansowym – powiedział Wojciech Fedko, wiceprezes PAIH podczas noworocznego briefingu prasowego.

Projekt przebudowy polskiej dyplomacji gospodarczej okazał się dużym wyzwaniem operacyjnym i rekrutacyjnym – Agencja przeprowadziła setki rozmów kwalifikacyjnych w poszukiwaniu tzw. generalistów biznesowych, którzy udźwigną ciężar prowadzenia biur i obsługi firm na wybranych rynkach. Mimo osiągnięcia celu ilościowego i efektu skali, rekrutacja w PAIH pozostaje cały czas otwarta. Zespoły działające lokalnie będą rozbudowane, a do centrali Agencji w Warszawie przyjmujemy country managerów i konsultantów. – Zainwestowaliśmy w ten projekt ponad 100 mln zł. Teraz przechodzimy do drugiej fazy menedżerskiej, kiedy musimy pochylić się nad systemami zarządczymi. Mając za sobą czasochłonne procedury legalizacyjne i rekrutacyjne, kolejne lata 2019-2020 poświęcimy na gruntowną analizę skuteczności nowego systemu, mierzenie efektywności za pomocą dedykowanego narzędzia i zdynamizowanie aktywności biur. Całą uwagę skupimy teraz na przedsiębiorcy. Naszym celem jest też przyciągnięcie wysokomarżowych inwestycji do Polski, które stworzą jakościowe miejsca pracy – opisuje plany Agencji  na najbliższe miesiące Wojciech Fedko.

                                                         kolaż

W mijającym roku, oprócz prawnego i organizacyjnego konstytuowania się ujętych w planach lokalizacji ZBH, eksperci PAIH nieustannie nawigowali polski biznes na podległych im rynkach. Obsłużyliśmy ponad 10 tys. zapytań, przeprowadziliśmy 350 misji i sesji B2B dla polskich firm z udziałem ponad 1800 firm. Najwięcej zapytań, które na bieżąco otrzymywaliśmy od firm, dotyczyło rynków w Europie - ponad 3 tys., Ameryki Północnej i Południowej - ponad 2 tys., a na trzecim miejscu z Azji i Australii - ponad 1 tysiąc zapytań. – To są nasze namacalne sukcesy - PAIH znalazł dla ponad 5 tys. polskich firm partnerów handlowych za granicą. Około 1800 obsłużonych przez ZBH spraw (18 proc.) zaowocowało konkretnymi kontraktami. Zbudowaliśmy bazę ponad ok. 30 tys. podmiotów partnerskich na całym świecie – dodaje Fedko.

Efektem działań jest m.in. pomoc ZBH Toronto w zdobyciu umów w Kanadzie przez kilka firm z branży budowlanej, które skorzystały z boomu budowlanego w tym kraju (programy rozwoju mieszkalnictwa) - Paradyż (płytki ceramiczne), Dako (producent okien), Blachotrapez (pokrycia dachowe), Porta (drzwi) i Seedia (innowacyjne ławki solarne) czy przy założeniu przedstawicielstwa przez start-up Bohr Technologies (producent technologii kwantowych). Dzięki wsparciu i rozeznaniu rynku przez ZBH firma Glov (innowacyjne rękawice do demakijażu) podbija kraje Ameryki Łacińskiej - będzie sprzedawać swoje produkty w meksykańskich sieciach drogerii, a w Chile prawdopodobnie będzie korzystać ze szwalni. Z kolei Unimot Polska (paliwa ciekłe i gazowe) otworzyło pierwsze przedstawicielstwo na Ukrainie, a firma farmaceytyczna Lekam wchodzi na odległy rynek Mjanmy (d. Birma). Firmy Nestmedic (producent urządzenia do zdalnego badania płodu) czy Funtronic (interaktywne dywany wykorzystywane w edukacji i rehabilitacji) zawojowały rynek amerykański, a ZBH Helsinki pomaga w otwarciu pierwszego sklepu sieci LPP w Finlandii. To tylko wybrane sukcesy biur PAIH.

                                                               zbh suma

Wydarzeniem bezpośrednio powiązanym z rozwojem sieci Zagranicznych Biur Handlowych było październikowe PAIH EXPO – I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą, które spotkało się z olbrzymim zainteresowaniem, przerastającym wstępne oczekiwania. Zgromadziliśmy ponad 5,5 tys. uczestników, którzy w 80% procentach reprezentowali biznes. W ramach PAIH EXPO przeprowadzonych zostało 54 warsztatów reprezentujących poszczególne kraje z 5 kontynentów na których zlokalizowane są nasze biura, co daje 85 godzin intensywnej pracy z uczestnikami Forum w ciągu tylko jednego dnia. Dla przedsiębiorców biorących udział w warsztatach głównym kierunkiem zamierzonej ekspansji nadal pozostaje Europa Zachodnia (50 proc.), Europa Centralna (29 proc.) i Europa Wschodnia wraz z Azją Centralną (26 proc.). Popularnym kierunkiem polskich przedsiębiorców są również USA i Kanada (20 proc.). Warsztaty merytoryczne, które odnotowały rekordową frekwencję ponad 200 uczestników dotyczyły Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Chin, Kazachstanu i Rosji. -Zainteresowanie PAIH EXPO potwierdza tylko, że poprawnie zidentyfikowaliśmy potrzeby polskiego biznesu, zwłaszcza sektora MŚP i misja wypełnienia luki w jego edukacji w zakresie systemowych narzędzi wsparcia ekspansji zagranicznej będzie przez Agencję w takiej formie kontynuowana. Oficjalnie możemy potwierdzić, iż na październik 2019 planujemy kolejne, tym razem minimum dwudniowe Forum PAIH EXPO, na które już teraz zapraszamy – mówi Wojciech Fedko.



Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Krucza 50

00-025 Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy lub wyłączyć je w ustawieniach.
Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij