– Z satysfakcją przyznaję, że dobra i konsekwentna współpraca z inwestorami procentuje. Daimler decyduje o produkcji baterii do samochodów elektrycznych po zaledwie dwóch latach od ogłoszenia budowy fabryki silników spalinowych. To już kolejna, wspierana przez nas, inwestycja sektora elektromobilności. Nad Wisłą powstaje ekosystem producentów i poddostawców tej branży, wyjątkowy na skalę europejską. Tutaj bije serce motoryzacyjnej e-rewolucji – mówi Krzysztof Senger, p.o. prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Jak zauważa szef PAIH, elektromobilność należy do wiodących branż wspieranych przez Agencję. W tamtym roku sześć projektów, nad którymi pracowała doczekało się pozytywnej decyzji inwestora. Jednym z nich, i największym w ogóle, była budowa fabryki elementów baterii do e-aut przez belgijską spółkę Umicore. Aktualnie Agencja obsługuje 14 inwestycji z tego sektora, dzięki którym może powstać ponad 3,3 tys. miejsc pracy.
– Elektromobilność to obszar, z którego rozwoju najbardziej się cieszymy, bo są to inwestycje zaawansowane technologicznie, ale również mające wpływ na zmianę struktury gospodarki i pozycję Polski jako lidera w tej branży w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Krzysztof Senger.
Jesienią 2016 r. Daimler ogłosił, że w dolnośląskim Jaworze wybuduję fabrykę silników samochodowych. W zakładzie, który ma powstać obok i produkować baterie do samochodów elektrycznych prace znajdzie 300 osób. Inwestycja ma być wieloetapowa i pochłonąć ponad 200 mln euro. To dziewiąta fabryka baterii należąca do Mercedesa. Pozostałe znajdują się w siedmiu miejscach na trzech kontynentach.
***
Polska Agencja Inwestycji i Handlu przyciąga nad Wisłę bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ). Są to projekty związane z budową nowych zakładów produkcyjnych lub lokowaniem nowoczesnych centrów usług dla biznesu. PAIH odpowiada za ok. 30% wszystkich inwestycji zagranicznych zrealizowanych w Polsce, przy tym za 80 proc. projektów strategicznych.