Aktualności
Strona główna > Aktualności
23 stycznia 2019

Najmniejsi mają największy apetyt na ekspansję – podsumowanie trzech naborów do PMT

Aż 95 wniosków złożyli przedsiębiorcy do trzeciego, ostatniego w 2018 r., naboru do projektu Polskie Mosty Technologiczne. Tym razem dotyczył on wsparcia ekspansji na rynkach ZEA i Kenii – Jak się okazuje, te kierunki cieszyły się największym zainteresowaniem firm aplikujących do naszego programu. Właśnie w tej rundzie złożyły najwięcej wniosków – zaznacza Joanna Manikowska, kierownik projektu. W sumie, w trzech naborach konkursu wpłynęło 254 aplikacji.

Stawką w programie PMT jest grant o maksymalnej wartości 200 tys. zł w formule pomocy de minimis oraz opracowanie i weryfikacja strategii ekspansji zagranicznej. Mogą go otrzymać MŚP, których oferta jest innowacyjna na danym rynku. Dodatkowe punkty otrzymują te firmy, których produkty/usługi wpisują się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje. PMT składa się z etapu krajowego i zagranicznego. Nabór i pierwszą ocenę wniosków poprzedza seminarium informacyjne dla przedsiębiorców. Kolejnym krokiem są warsztaty tworzenia strategii, którą grantobiorcy przetestują i wdrożą na rynku zagranicznym w asyście Zagranicznych Biur Handlowych i pracowników PAIH. Okres realizacji projektów przez firmy nie może przekroczyć dziewięciu miesięcy, a grant może osiągnąć 100 proc. wydatków kwalifikowanych.

W pierwszym naborze (rynki: USA, Kanada, Meksyk) wpłynęło 70 wniosków na łączną kwotę 13,9 mln zł. Wsparcie otrzyma 31 firm, z którymi PAIH już podpisała umowy. Z kolei 89 wniosków z drugiego naboru (Chiny, Japonia, Wietnam) jest w trakcie oceny merytorycznej. Trzecia runda (ZEA, Kenia) właśnie się zakończyła i jak pokazuje liczba zarejestrowanych przez PAIH wniosków (95), cieszyła się największą popularnością wśród przedsiębiorców. W „rynkowym” pojedynku zwyciężyły ZEA, zgarniając ponad 2/3 całkowitej liczby aplikacji (67). – Co ciekawe, wszystkie nasze nabory zdominowali mikroprzedsiębiorcy. Ponad połowa wniosków, jakie otrzymaliśmy wysłały najmniejsze firmy. To dla nas silny sygnał, że najmniejsze podmioty są dojrzałe w podejściu do robienia biznesu i rozumieją ile mogą wygrać za granicą. Naszą rolą, z kolei, jest wsparcie ich potencjału w procesie internacjonalizacji – mówi Joanna Manikowska.

W 2019 roku PAIH zorganizuje co najmniej cztery rundy naborów do projektu PMT. Na pierwszy ogień pójdą Indie, Izrael i Australia. W II kwartale przedsiębiorcy będą mogli  zaaplikować na rynek Norwegii, Ukrainy i Rosji, następnie  - RPA, Egiptu i Algierii. Runda dalekowschodnia (Indonezję, Koreę Południową i Singapur) odbędzie się na końcu.

Projekt Polskie Mosty Technologiczne jest realizowany w latach 2018-2023 i współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach III Osi priorytetowej Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach, Działanie: 3.3. Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Łączna wartość wparcia dla firm wyniesie ponad 176,5 mln zł.



Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Krucza 50

00-025 Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy lub wyłączyć je w ustawieniach.
Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij