Jak tłumaczy obecna podczas ceremonii otwarcia odnowionej fabryki Opla, minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, Tychy wpisały się na trwałe w historię polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie Groupe PSA, po przejęciu od General Motors marki Opel, zdecydowała się napisać kolejny rozdział motoryzacyjnej historii miasta. – Powrót produkcji do fabryki Opla w Tychach cieszy. Tworzone będą tutaj nowoczesne silniki Turbo PureTech, które spełniać będą wysokie normy środowiskowe. Liczę, że inwestycja Grupy PSA stanie się pretekstem do otwarcia na współpracę z mniejszymi technologicznymi firmami w regionie – podkreśliła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Minister przypomniała także, że przemysł samochodowy w odpowiada za ok. 8% PKB Polski. Zatrudnienie to ponad 6% pracujących w całym przemyśle.
Francuski koncern Groupe PSA postanowił zmodernizować zakład, dostosowując go do produkcji własnych jednostek napędowych - Turbo PureTech. Od początku projekt wspierała Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Zakład produkcji zespołów napędowych w Tychach wyposażono w nowe linie montażowe, wspierane przez nowe systemy informatyczne, które zapewniają wysoką jakość produkcji realizowanej przez odpowiednio wyszkolone zespoły. – Fabryka w Tychach powraca do gry jako członek Groupe PSA. Zakład przeszedł gruntowną modernizację przy odpowiednim poziomie inwestycji, aby zapewnić najwyższy poziom efektywności wśród najnowocześniejszych zakładów fabryk silników w Europie. Jesteśmy dumni z tego, że możemy przyczynić się do przechodzenia kierowców na niskoemisyjne silniki benzynowe PureTech – powiedział Arkadiusz Suliga, dyrektor zakładu w Tychach.
Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, szef PAIH, Krzysztof Senger oraz zaproszeni goście
zwiedzają fabrykę silników w Tychach
– Praca przy tym projekcie to doskonałe doświadczenie. Tym bardziej, że fabryka w Tychach jest legendarnym miejscem dla polskiej motoryzacji. Cieszę się, że teraz będą w niej powstawać innowacyjne silniki, nagradzane za rozwiązania proekologiczne. Polska jest coraz bardziej kojarzona z miejscem dla inwestycje w nowe technologie branży samochodowej – tłumaczy Krzysztof Senger, pełniący obowiązki prezesa Zarządu PAIH. Zdaniem Sengera wybór Polski na pierwszą poza Francją europejską lokalizację dowodzi znaczenia naszego kraju na motoryzacyjnej mapie Europy oraz świata. Świadczy też o wysokich kwalifikacjach polskich inżynierów i mechaników.
Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, szef PAIH, Krzysztof Senger oraz zaproszeni goście
zwiedzają fabrykę silników w Tychach
– Załoga z Tychów udowodniła, że ma zdolność zwiększenia wydajności, co skłoniło nas do zainwestowania w modernizację zakładu i powierzenia mu produkcji naszego najnowocześniejszego silnika. Zakład w Tychach ma teraz przed sobą zrównoważoną przyszłość i w znacznym stopniu przyczyni się do wzrostu produkcji w Groupe PSA. Obiekt przeorganizowano na potrzeby produkcji silników do pojazdów 5 naszych marek i zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania klientów na ten wielokrotnie nagradzany silnik –powiedział Carlos Tavares, prezes zarządu Groupe PSA.
***
Silniki Turbo PureTech już czterokrotnie zostały nagrodzone tytułem International Engine of the Year. Dotychczas powstawały one w dwóch fabrykach we Francji (Douvrin, Trémery) i Chinach (Xiangyang). Po uruchomieniu fabryki w Tychach, firma planuje również rozpoczęcie produkcji na Węgrzech, w Maroko oraz w Indiach.