Fot. Seminarium: Senegal bramą do eksportu części samochodowych w Afryce Zachodniej, 9 kwetnia 2019 r.
- Ze względu na panujące w Senegalu warunki atmosferyczne, jakość paliwa i stan dróg części samochodowe, takie jak filtr oleju, filtr powietrza, filtr kabinowy, paski, hamulce i świece wymienia się przynajmniej raz na sześć miesięcy. To spora okazja dla polskich producentów i sprzedawców komponentów motoryzacyjnych - tłumaczy szef oddziału PAIH w Dakarze, Leszek Biały.
Wartość rynku motoryzacyjnego w Senegalu wynosi 100 mln USD, a import używanych samochodów rośnie o 8 proc. rocznie. Z ankiety przeprowadzonej przez Zagraniczne Biuro Handlowe (ZBH) w Dakarze wśród użytkowników samochodów oraz właścicieli sklepów z częściami wynika, że największym problemem jest dostępność komponentów. - Tylko 60 proc. ankietowanych klientów przyznaje, że może zrealizować zamówienie od razu. Na brakujące części czeka się zwykle około dwóch miesięcy - mówi kierownik senegalskiego biura PAIH. Wyjaśnia, że z racji na ograniczoną podaż części, które trafiają do Senegalu są one kilkukrotnie droższe niż w Polsce. Łukasz Grzęda, ekspert ds. części samochodowych na rynku senegalskim podkreśla, że w większości przypadków komponenty te są niskiej jakości. Jak dodaje aż 70 proc. użytkowników sprowadza i dostarcza części na własną rękę.
Na zdjęciu: Leszek Biały (kierownik ZBH w Dakarze)
- Polska może zaoferować europejską jakość, po zdecydowanie niższej cenie - zaznacza Leszek Biały i podkreśla, że Senegal od pięciu lat otwarty jest na kapitał zagraniczny. Rozpoczął się znaczący rozwój tego kraju, inwestycje w infrastrukturę, autostrady, drogi kolejowe. Na terenie Senegalu odkryto także trzecie co do wielkości w Afryce złoża gazu, co bez wątpienia przyczyni się do dalszego rozwoju tego regionu.
Firmom, które dostrzegą potencjał w odkrytej przez PAIH niszy rynkowej w Senegalu, Agencja oferuje wsparcie biznesowe na każdym etapie działalności na nowym rynku. PAIH rekomenduje polskim firmom motoryzacyjnym utworzenie konsorcjum. - Konsorcjum eksportowe umożliwi firmom nie tylko zmniejszenie kosztów i podział ryzyka inwestycyjnego, ale pozwoli również wejść na rynek z szeroką, zintegrowaną ofertą. Już na starcie pozycja polskiego konsorcjum motoryzacyjnego na rynku senegalskim byłaby znacznie silniejsza niż w przypadku, gdyby firmy próbowały swoich sił jako indywidualne podmioty - tłumaczy Grzegorz Gałczyński, kierownik ds. branż strategicznych PAIH.
Na zdjęciu: Leszek Biały i Łukasz Grzęda (ekspert ds. części samochodowych na rynku senegalskim)
Współpraca z ekspertami Agencji niweluje bariery językowe oraz kulturowe, ale przede wszystkim skraca proces inicjowania działalność handlowej lub inwestycyjnej dzięki pomocy formalno-prawnej. Należąc do grupy instytucji finansowych i doradczych Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), PAIH oferuje instrumenty wsparcia ekspansji na rynek afrykański, jak ubezpieczenie czy finansowanie, co jest szczególnie ważne dla firm z segmentu MŚP. - Senegal znajduje się na liście 21 afrykańskich najbardziej perspektywicznych rynków dla polskiego biznesu. Kryterium, jakim kierujemy się w ocenie państw, to bezpieczeństwo oraz wielkość i potencjał gospodarczy danego kraju - tłumaczy Maciej Spychała, kierownik Wydziału Strukturyzowanych Transakcji i Ubezpieczeń Kredytów Inwestycyjnych w KUKE.
Kolejnym etapem w realizacji ekspansji jest wsparcie finansowe, którego poszukują polskie firmy eksplorujące rynki o podwyższonym ryzyku. - W poprzednich latach BGK sfinansował transakcje w Angoli i krajach Afryki północnej. Mali i Kenia to kolejne państwa, w których Bank przeprowadził transakcje tylko w tym roku. Skala dotychczasowego wsparcia polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych przekroczyła 6,5 mld PLN - zaznacza Jarosław Trwoga, Transaction Manager z Banku Gospodarstwa Krajowego.
9 kwietnia br. PAIH zorganizowała seminarium dla polskich producentów części i akcesoriów samochodowych. Przedsiębiorcy wspólnie z przedstawicielami PAIH, KUKE i BGK odbyli rozmowy na temat realnych możliwości ekspansji na rynek senegalski.
***
Części i akcesoria samochodowe to polski hit eksportowy. W 2018 roku wartość ich sprzedaży za granicę sięgnęła 53 mld zł i zwiększyła się o 15,2% r/r. Dało to grupie towarów automotive największy udział w łącznym ubiegłorocznym wywozie zagranicznym na poziomie 5,5%. Do największych odbiorców wyprodukowanych w polskich fabrykach komponentów należą Niemcy, Czechy, Wielka Brytania i Włochy.