W związku z udziałem Polski w EXPO 2020 w Dubaju Polska Agencja Inwestycji i Handlu i Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przygotowały szeroką ofertę wsparcia polskich przedsiębiorców. To pierwsza w historii udziału Polski w Wystawach Światowych tak kompleksowa propozycja, w skład której wchodzi zarówno wsparcie finansowe, jak i organizacyjne oraz promocyjne.
Dziewięcioelementowy program gospodarczy
Program gospodarczy towarzyszący udziałowi Polski w EXPO 2020 w Dubaju będzie realizowany w latach 2019-2021, zarówno przed Wystawą, w jej trakcie, jak i po zakończeniu. Obejmuje dziewięć komponentów, m.in.: organizację stoisk narodowych na 19 targach branżowych w ZEA, program grantowy Organizatora EXPO dla startupów – EXPO Live, dofinansowanie i wsparcie promocyjne w ramach programu Polskie Mosty Technologiczne oraz programu Go to brand. Kulminacją programu gospodarczego będzie Forum Gospodarcze Polska-ZEA, zaplanowane na 7 marca 2021 r. Planowane jest również stworzenie bazy przedsiębiorców – katalogu z profilami polskich firm w postaci prestiżowego wydawnictwa. Dodatkowo, każdy z 14 regionów, które zadeklarowały udział w EXPO 2020 realizować będzie własne działania skierowane do lokalnych przedsiębiorców.
Do współpracy szczególnie zapraszamy firmy reprezentujące obszary strategiczne polskiej gospodarki z punktu widzenia potencjału eksportowego na rynki Bliskiego Wschodu. Są wśród nich branże: sprzętu medycznego, kosmetyczna, modowa jubilerska, IT/ICT, meblarska, biotechnologii i farmaceutyków, usług prozdrowotnych, polskich specjalności żywnościowych, budowy i wykańczania budowli oraz jachtów i łodzi rekreacyjnych - zaznacza Monika Dyląg-Sajór, koordynatorka projektu EXPO w PAIH.Program Partnerski dla firm – rusza II edycja
Do końca września PAIH czeka na zgłoszenia do drugiej edycji Programu Partnerskiego. Biorąc pod uwagę różnorodność form zaangażowania Polski w obecność na EXPO 2020 w Dubaju, Agencja przygotowała bogatą ofertę pakietów sponsorskich, która umożliwi współudział w finansowaniu i organizacji wielu inicjatyw, na różnym poziomie zaangażowania finansowego. Program przewiduje cztery kategorie Partnerstwa:
– Udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju wpisuje się w mandat Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, czyli wsparcie polskich przedsiębiorców w realizacji międzynarodowych ambicji. Drugą edycję Programu Partnerskiego uruchamiamy w odpowiedzi na głosy z rynku. To dla krajowych przedsiębiorców – niezależnie od skali ich działalności – jedyna w swoim rodzaju możliwość promocji, wzmocnienia planów ekspansji zagranicznej i współtworzenia polskiej prezentacji podczas tego najbardziej prestiżowego wydarzenia promocyjno-gospodarczego na świecie. Naszym zdaniem nie ma lepszego czasu i miejsca na promocję polskich firm z potencjałem eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu niż EXPO 2020 w Dubaju – wyjaśnia Monika Dyląg.
Nabór do Programu Partnerskiego ma formułę konkursu. Pierwsza edycja zakończyła się w grudniu 2018 roku. Do udziału w niej zgłosiło się ponad 40 firm, które będą współtworzyć udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju.
Szczegóły dotyczące Programu znajdują się na stronie: expo.gov.pl.
***
Pierwsze EXPO w regionie Zatoki Perskiej i Bliskiego Wschodu potrwa od 20 października 2020 roku. do 10 kwietnia 2021 r. Za przygotowanie obecności Polski na EXPO 2020 w Dubaju odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a Komisarzem Generalnym Polskiej Sekcji jest wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński.