Eksport odpowiada za 45 proc. polskiego PKB. To lokomotywa krajowej gospodarki i skuteczne narzędzie stymulujące rozwój oraz innowacyjność polskich firm. Krajobraz polskiego biznesu tworzą przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). Gros firm z tego segmentu rynku działa przede wszystkim lokalnie, w Polsce. Obawa przed zagraniczną konkurencją, ryzyko kursowe, problemy z zatrudnieniem zagranicznych pracowników, brak możliwości weryfikacji kontrahenta, wysokie koszty - to główne bariery działalności eksportowej wskazywane przez polskie firmy z sektora MŚP*. Tymczasem przedsiębiorcy, którzy podjęli wyzwanie eksportowe odnotowują wymierne efekty, o czym świadczą bardzo dobre wyniki polskiego handlu zagranicznego. Jego wartość, mimo ogólnoświatowego spowolnienia gospodarczego, wzrosła o 7,7% do poziomu 951 mld zł w 2018 r. względem 882 mld w 2017 r. Wedle prognoz MPiT, do końca bieżącego roku handel zagraniczny wzrośnie o 6 proc. W przyszłym roku również będzie na ścieżce wzrostu.
Wejście na nowy rynek to duże wyzwanie, zwłaszcza dla małych i średnich firm. Dlatego naszą rolą jest pomoc w zmniejszeniu ryzyka związanego z działalnością na zagranicznych rynkach – mówi p.o. Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Grażyna CiurzyńskaJak dodaje Agencja pomaga eksporterom oraz inwestorom w Polsce, a także poprzez sieć Zagranicznych Biur Handlowych PAIH (ZBH). – Działamy na rynkach całego świata. Jesteśmy wszędzie tam, gdzie potrzebują nas polscy przedsiębiorcy – tłumaczy Ciurzyńska.
Międzynarodowa sieć biur PAIH zaczęła powstawać ponad dwa lata temu. Wyniki, jakie w tym czasie osiągnęła PAIH, szczególnie we wsparciu ekspansji pokazują, że Agencja wykonuje ważne zadanie, a rynek je docenia. Od 2017 r. PAIH obsłużyła ponad 22000 zapytań eksportowych polskich firm. W efekcie, za pośrednictwem Agencji polscy przedsiębiorcy znaleźli kontrahentów i podpisali już 400 kontraktów na takich rynkach, jak Chiny, Singapur, Korea Południowa, Australia, Kenia, Senegal, Argentyna, Kanada, Rosja czy w krajach Unii Europejskiej. Agencja ma na swoim koncie również wsparcie polskich inwestorów zagranicznych, m.in. w Wietnamie, Tajlandii, Meksyku, Gruzji, Hiszpanii czy USA. PAIH pracuje nad kolejnymi 22 projektami polskich inwestorów za granicą. Co więcej, wspiera rozwój inwestycji na terenie Polski, realizowanych zarówno przez międzynarodowe firmy, jak i te rodzime. W zeszłym roku PAIH obsłużyła aż 71 projektów inwestycyjnych w kraju na kwotę 2,13 mld euro i osiągnęła tym samym najlepszy wynik w jej historii. – Kładziemy nacisk na promocję nowoczesnych projektów. Stawiamy na rozwój innowacyjności i tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy w Polsce – mówi szefowa PAIH.
Firmy, które chcą postawić pierwszy krok za granicą lub planują ekspansję na kolejne rynki świata, Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza 9 października do Warszawy na PAIH Forum Biznesu - bezpłatne, całodniowe wydarzenie w formie warsztatów rynkowych oraz paneli sektorowych. – Wydarzenie skierowane jest do polskich przedsiębiorców, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP, aktywnych eksporterów i przedsiębiorców zainteresowanych eksportem swoich produktów i usług oraz planujących i realizujących inwestycje zagraniczne – wyjaśnia Grażyna Ciurzyńska. Podczas Forum każdy przedsiębiorca będzie mógł skonsultować swój pomysł na międzynarodowy projekt z szefami wszystkich Zagranicznych Biur Handlowych PAIH, a także ekspertami sektorowymi Agencji.
Największą siłą Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu są ludzie: ich ekspercka wiedza, znajomość realiów kulturowych, biznesowe doświadczenie oraz unikalne relacje – podkreśla Ciurzyńska.Do dyspozycji polskich uczestników będą również partnerzy PAIH z Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, instytucje szczebla centralnego oraz regionalnego, gotowi doradzić w zakresie realizacji projektów eksportowych i inwestycyjnych za granicą. Specjalny program PAIH Forum Biznesu skierowany jest także do potencjalnych inwestorów w Polsce. Będą oni mogli zapoznać się z warunkami działania w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, która od 2018 roku obejmuje swym obszarem praktycznie cały kraj.
Jesteśmy niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, dlatego wspieramy rozwój polskich firm na rynkach międzynarodowych. Jesteśmy obecni za granicą poprzez oddziały korporacyjne - w Czechach, Niemczech, a wkrótce także na Słowacji. Nasi klienci mogą liczyć zarówno na profesjonalną i specjalistyczną pomoc doradców, kompleksową ofertę finansową, jak i wiedzę analityczną. Specjalnym narzędziem pomagającym w ekspansji polskich firm za granicą jest Platforma Wsparcia Eksportu. To rozwiązanie dostarczające m.in. szczegółowych informacji gospodarczych o potencjalnych rynkach zbytu, wskazówek jak zbudować strategię firmy czy dobrać odpowiednie produkty finansowe. Pozwala też zweryfikować wiarygodność zagranicznego kontrahenta – mówi Robert Zmiejko, dyrektor Pionu Rozwoju Zagranicznego w PKO Banku Polskim.
* Raport o sytuacji mikro, małych i średnich firm w roku 2018, Bank Pekao, przy współpracy PAIH
Partner strategiczny PAIH Forum Biznesu
Patroni medialni
REJESTRACJA i AKREDYTACJA MEDIÓW: https://paihforumbiznesu.gov.pl