WAIPA to organizacja pozarządowa działająca pod auspicjami Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Inwestycji. Zrzesza ponad 150 agencji promocji inwestycji z całego świata (IPA), w tym Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Jej celem jest współtworzenie globalnych standardów obsługi inwestycji, a także wymiana informacji i współpraca zrzeszonych IPA. Co roku, we współpracy z jedną z członkowskich agencji, WAIPA organizuje Światową Konferencję Inwestycyjną (World Investment Conference, WIC). Tegoroczna, 24. edycja odbyła się 7-8 października w Warszawie. Jej tematem były perspektywy i wyzwania w globalnym przepływie inwestycji zagranicznych oraz rola agencji promocji BIZ. Organizatorem wydarzenia była PAIH.
Pierwszego dnia konferencji, tj. 7 października odbyły się wybory do Komitetu Sterującego WAIPA. Głosami delegatów dwuletnie przewodnictwo w WAIPA objęła Dubai Investment Development Agency, a prezydentem Stowarzyszenia został jej szef Fahad Al Gergawi. Pozycję wiceliderów (wicepresidency) Stowarzyszenia otrzymały Invest in India oraz General Authority for Investment & Free Zones (GAFI) z Egiptu. Z kolei takie agencje promocji inwestycji jak: Ghana Promotion Centre, Invest in Sharjah, Invest in Korea, Invest in Bulgaria, Costa Rica Investment Promotion Agency, Azerbaijan Export and Investment Promotion Agency, Business Finland, INDI Minas Gerais Investment and Trade Promotion Agency, The Ministry of Commerce, Industry and Labour (MCIL) Samoa będą pełniły role Dyrektoriatów Regionalnych WAIPA.
Globalna, a szczególnie europejska gospodarka musi mierzyć się z nowymi wyzwaniami, które bezpośrednio wpływają na wielkość zagranicznych inwestycji w poszczególnych krajach. Z danych UNCTAD wynika, że napływ zagranicznych inwestycji do państw UE zmniejszył się w 2018 roku o 18,5 proc. r/r. To problem dla UE, ale także innych regionów, w których działają agencje inwestycyjne. Cieszymy się, że mogliśmy wspólnie omówić te kwestie na konferencji WAIPA w Warszawie – zaznacza Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH.
Paneliści pierwszej debaty, pt. „Rebounding the slide of FDI: Key factors, policy concerns and opportunities” rozmawiali o takich kwestiach jak spadek w globalnych przepływach BIZ, wzrost protekcjonizmu handlowego, znaczenie gospodarki cyfrowej, czy zielonych miejsc pracy. W związku z tym zgodzili się, że silna współpraca regionalna, zachowanie talentów i wkład BIZ w różne wymiary wzrostu gospodarczego i dostosowanie do ery cyfrowej są kluczowymi czynnikami odbicia spadku BIZ.
Uczestnicy panelu „FDI in the digitalized world” doszli do wniosku, że digitalizacja nie tylko wpływa na charakter BIZ, które stają się coraz bardziej oparte na talentach i technologiach, ale także na sposób działania IPA. Wskazali, że nawet firmy działające w tradycyjnych sektorach, takich jak przemysł rolno-spożywczy, muszą sprawnie posługiwać się technologią, podobnie jak agencje promocji inwestycji. Ponadto dyskutanci argumentowali, że pozyskiwanie talentów ma kluczowe znaczenie dla poprawy procesów biznesowych i promocji inwestycji. Podkreślili, że rządy mogą pomóc, ułatwiając kontakty między nauką a a biznesem, pomagając dostosować umiejętności do ich potrzeb.
‘New Types of Investments’ był tematem trzeciej sesji dyskusyjnej. Paneliści uznali, że wzrasta znaczenie transakcji fuzji i przejęć w stosunku do inwestycji typu greenfield czy brownfield. Podkreślili również znaczenie programów wsparcia dla nowych przedsiębiorstw i finansowania ekspansji zagranicznej. Według nich rządy powinny stworzyć odpowiedni klimat inwestycyjny i pomagać w pozyskiwaniu funduszy VC itp., a nie bezpośrednio inwestować w firmę.
Podczas pobytu w Warszawie delegaci stowarzyszonych w WAIPA agencji promocji inwestycji wzięli również udział w specjalistycznych warsztatach.
Relacja z 24. Światowej Konferencji Inwestycyjnej w Warszawie
Partnerzy wydarzenia