Jak wskazuje Toyota Motor Europe, duże zainteresowanie jej niskoemisyjną technologią hybrydową w Europie zaowocowała decyzją o ulokowaniu dwóch kolejnych inwestycji w polskiej fabryce koncernu. Ogłoszone dwa nowe projekty związane są z budową kolejnej linii produkcyjnej elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT 1.5 l oraz współpracujących z nimi silników benzynowych TNGA 1.5 l. Hybrydowe zespoły napędowe 1.5 z Polski będą montowane m.in. w czwartej generacji Toyoty Yaris, która zadebiutuje na europejskim rynku w 2020 roku. Utworzenie dodatkowych linii planowane jest w wałbrzyskim zakładzie Toyoty, w którym będzie rozbudowywana hala obróbki i montażu silników oraz hala odlewni, a części do produkcji będą pochodzić między innymi z zakładu w Jelczu-Laskowicach. Całość inwestycji ma zostać zakończona do 2022 roku.
Nowoczesne, zautomatyzowane procesy produkcyjne gwarantują wysokiej jakości miejsca pracy i transfer technologii. Składa się to na większy poziom innowacyjności naszego kraju, który nieustannie wspina się w łańcuchu wartości. PAIH od lat współpracuje z Toyotą, wspiera też jej poddostawców. Decyzja o podwojeniu produkcji nowoczesnych napędów hybrydowych to dowód na ogromne zaufanie jakim darzą Polskę i polskich pracowników najwięksi inwestorzy na świecie - mówi Grażyna Ciurzyńska, p.o. Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Inwestor informuje, że rekrutacja co najmniej kilkudziesięciu nowych pracowników do fabryki w Wałbrzychu rozpocznie się w 2020 roku. Dzięki wszystkim projektom związanym z technologią hybrydową wartym łącznie 2 mld zł poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland wzrośnie do ponad 5,5 mld zł, a zatrudnienie do ponad blisko 3000 osób. Toyota rozpoczęła już wdrażanie dwóch z czterech zapowiedzianych wcześniej projektów związanych z hybrydową technologią.
* * *
Polska Agencja Inwestycji i Handlu działa na rzecz promocji Polski i polskiej gospodarki. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz polską myśl technologiczną. Agencja przyciąga nad Wisłę bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ). Są to projekty związane z budową nowych zakładów produkcyjnych lub lokowaniem nowoczesnych centrów usług dla biznesu. Polska Agencja Inwestycji i Handlu odpowiada za ok. 30% wszystkich inwestycji zagranicznych zrealizowanych w Polsce, przy tym za 80 proc. projektów strategicznych. Sektor e-mobilności należy do kluczowych obszarów obsługiwanych przez Centrum Inwestycji Strategicznych PAIH.