Wspieranie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) jest jednym z głównych zadań Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). Łączna wartość obsługiwanych przez nią inwestycji wzrosła z ponad 6 mld zł w 2016 r. do niemal 13 mld zł w 2019 r. Spośród 260 projektów, jakie od 2016 roku wsparła PAIH, aż 70 pochodziło ze Stanów Zjednoczonych (tj. 26%). Jedna na cztery amerykańskich inwestycji dotyczyła działalności związanej z rozwojem wysokich technologii. To ważna zmiana, biorąc pod uwagę, że udział tego typu projektów wśród wszystkich, obsłużonych przez PAIH/PAIiIZ od 2000 roku, wynosi 10%.
Amerykanie należą do grona kluczowych obsługiwanych przez nas inwestorów. Polska stawia na rozwój innowacji, dlatego kładziemy nacisk na przyciąganie projektów, które gwarantują transfer wiedzy i wysokiej jakości miejsca pracy. Potencjał sektora IT, a przede wszystkim wysokiej klasy specjalistów, dostrzega wielu zagranicznych inwestorów, z którymi współpracuje PAIH. Wśród nich są również firmy ze Stanów Zjednoczonych. Jedna na cztery amerykańskich inwestycji, które pomogliśmy zrealizować, dotyczyła działalności związanej z rozwojem wysokich technologii - zaznacza Grażyna Ciurzyńska, p.o. Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).Najnowsza inwestycja Google to kolejny dowód na zaufanie, jakim giganci z branży IT obdarzają Polskę i polskich specjalistów.
- Cieszy nas, że kolejny globalny gracz wybiera Polskę na lokalizację ważnej dla siebie inwestycji. Dzięki niej Polska trafia do światowej czołówki centrów przetwarzania danych - mówi Grażyna Ciurzyńska.
Epidemia COVID-19 w Europie i na świecie zmusiła PAIH do wprowadzenia zmian w tym jak obsługuje inwestorów. Agencja przeniosła wszystkie spotkania na platformy wideo-konferencji. Organizuje swego rodzaju wirtualne wizyty lokalizacyjne, aranżując spotkania z władzami na szczeblu lokalnym i centralnym, gestorami mediów czy dostawcami usług dla potencjalnych inwestorów. Wśród przedsiębiorców, którzy korzystają z takiej formuły spotkań są również inwestorzy z USA.
W tym roku Agencja wsparła siedem amerykańskich inwestycji z takich branż jak: nowoczesne usługi dla biznesu (BSS), elektroniczna, AGD. Jedną z nich był projekt spółki Hyland Software, która jest uznawana za jednego z innowatorów i liderów w swojej dziedzinie. W kilkunastu lokalizacjach na całym świecie (m.in. w Londynie, Sao Paulo i Tokio) zatrudnia ponad 3,5 tys. pracowników. W Polsce amerykańska firma planuje utworzyć centrum badawczo-rozwojowe, gdzie blisko 80-osobowy zespół inżynierów będzie rozwijać nowe produkty i usługi na potrzeby całej grupy. Eksperci Agencji doradzali inwestorowi w znalezieniu jak najlepszej lokalizacji.
Warto również wspomnieć o inwestycji firmy Mohawk, która specjalizuje się w obszarze przetwarzania danych. Inwestor zdecydował o otwarciu biura w Krakowie, gdzie planuje rozwijać swoje centrum badawczo-rozwojowe zatrudniając 30 pracowników, głównie programistów. Przed podjęciem ostatecznej decyzji lokalizacyjnej, na etapie rozpoznawania rynku, PAIH udzieliła inwestorowi wsparcia w zakresie uzyskania niezbędnych informacji prawnych i rynkowych oraz pomogła rozwiązać problematyczne kwestie formalne dotyczące zatrudnienia.
Obecnie PAIH obsługuje 30 projektów inwestorów ze Stanów Zjednoczonych. Tyle samo, co na początku marca tego roku.
- Polska stosunkowo dobrze radzi sobie z sytuacją wywołaną pandemią COVID-19. Ostatnie prognozy pokazują, że pomimo recesji gospodarczej w tym roku i spowolnienia w latach 2021 i 2022, Polska pozostanie liderem wzrostu gospodarczego wśród największych gospodarek Unii Europejskiej. Kryzys COVID-19 może wpłynąć na nasilenie zjawiska reshoringu, czyli powrotu produkcji do krajów macierzystych, blisko rynków docelowych. Z uwagi na dość optymistyczne prognozy dotyczące niewielkiego spadku polskiego PKB w tym roku i relatywnie szybkiego odbicia w 2021 roku, zainteresowanie inwestycjami w Polsce zwiększy się, również wśród inwestorów zza Oceanu - mówi Grażyna Ciurzyńska, p.o. Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).
O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH)
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez Zagraniczne Biura Handlowe (ZBH) na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju.