Dzięki wsparciu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu polskim firmom udaję się jednak z sukcesem wchodzić na kolejne rynki, zarówno te bliskie Polsce jak Węgry czy Dania, jak i bardziej odległe: Tajwan, Chiny, Arabia Saudyjska, Malezja albo Kuwejt. 20 kontraktów eksportowych - to bilans działań PAIH S.A. w sektorze kosmetycznym w ostatnim czasie - wśród firm, które dzięki naszej pomocy zaistniały na nowych rynkach są Yope, Miraculum czy Uroda Polska. Tylko w ostatnich miesiącach, pomimo trudnej sytuacji na światowych rynkach i niekończącej się pandemii, dwie polskie firmy rozpoczęły sprzedaż swoich kosmetyków do Malezji i Gruzji.
Lipcowe sukcesy mimo pandemii
W lipcu zeszłego roku PAIH zorganizowała dla polskich firm kosmetycznych misję do Azji Południowo-Wschodniej, efektem której były malezyjskie kontrakty dla pięciu przedsiębiorców. Zapachy jednego z producentów już są w ponad 50 sklepach lokalnej sieci drogerii, tego lata na rynek wejdą też produkty pozostałych czterech. Wszystko wskazywałoby na to, że ten rok w związku z sytuacją na świecie nie będzie obfity w nowe kontrakty. Mimo to, w lipcu tego roku polski producent perfum męskich i damskich Cote d’Azur z Zabrza podpisał kontrakt eksportowy z przedstawionym przez nas dystrybutorem kosmetyków w Malezji. Dzięki tej umowie firma wprowadzi na malezyjski rynek 19 produktów (5 męskich i 14 damskich) a sprzedaż rozpocznie się pod koniec września lub na początku października tego roku.
Do tej pory perfumy Cote d’Azur eksportowaliśmy do Państw Unii Europejskiej. Malezja jest bardzo atrakcyjnym rynkiem sprzedaży i wejście produktów Cote Azur Parfum do sklepów jest szansą na rozwój naszej firmy oraz zdobycie nowych rynków zbytu. Dzięki współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu mamy taką możliwość. Doceniamy ich pomoc w nawiązaniu kontaktu z klientem oraz dalsze wsparcie na etapie podpisywania umowy handlowej - mówi Edyta Liszka z Cote d’Azur.
Gruzja - kosmetyki z importu i brak opłat celnych
Kolejnym rynkiem, którego szansy wykorzystuje Polska Agencja Inwestycji i Handlu przekuwając je w sukces rodzimych firm jest Gruzja. Mimo, że nie jest to największy rynek to lokalne warunki sprawiają, że jest on niezwykle atrakcyjny.
- W Gruzji nie ma rodzimej produkcji kosmetyków, a importowane produkty są często reeksportowane. Gruzja jest dobrą bazą na eksport do krajów ościennych, w tym głównie Armenii czy Azerbejdżanu - mówi Karolina Zaręba, kierownik biura PAIH w Tbilisi.
Brak lokalnej produkcji Gruzini nadrabiają importem. Szczególnie ważne dla polskich producentów kosmetyków powinien być fakt, że w Gruzji nie jest wymagana żadna dodatkowa certyfikacja produktów. Kolejnym plusem jest brak opłat celnych dla polskich produktów - zerowa stawka obowiązuje po przedstawieniu certyfikatu pochodzenia.
- Polska jest 3. największym dostawcą kosmetyków w Gruzji (ok 12% rynku), po Rosji oraz Francji. Kosmetyki z polską metką spełniają kryteria zakupowe Gruzinek, są wysokiej jakości i po przystępnych cenach. O wyborze produktu decyduje w głównej mierze niska cena produktu, z drugiej strony Gruzini stają się coraz bardziej świadomym klientem, szczególnie w kwestiach jakości, składu czy opakowania - dodaje Karolina Zaręba, kierownik biura PAIH w Tbilisi.
Do ostatnich gruzińskich sukcesów należy zaliczyć umowę handlową jaką w ostatnim czasie podpisała firma PAESE Cosmetics z jedną z większych sieci farmaceutycznych w Gruzji, posiadającą ponad 200 placówek.
Czynnikami decydującymi o chęci wprowadzenia na rynek gruziński kosmetyków w linii Paese i Nanorevit był fakt, iż dany rynek posiada duży potencjał wynikający z niewielkiej ilości producentów. Dodatkowym wyznacznikiem była kwestia otwartości ludności danego kraju na nowości i rosnąca świadomość konsumencka Gruzinów. Biuro PAIH w Gruzji udzieliło nam dużego wsparcia merytorycznego i przedstawiło niezbędne informacje pozwalające poznać rynek i oczekiwania konsumentów. Jesteśmy w stałym kontakcie z niemal wszystkimi biurami PAIH na świecie i bardzo pozytywnie oceniamy pracę osób udzielających nam potrzebnych wskazówek – Paulina Janda, Export Manager PAESE.
O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez Zagraniczne Biura Handlowe (ZBH) na świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju.