Branża kosmetyczna stosunkowo dobrze obroniła się przed skutkami COVID-19, a potwierdzają to ostatnie miesiące. Polskie firmy odrabiają straty w sprzedaży kosmetyków na rynkach zagranicznych z początków pandemii. O poprawie sytuacji w branży świadczy fakt, iż nasi producenci wchodzą na nowe rynki zagraniczne chociażby Azji. Przykładem są kontrakty zagraniczne zrealizowane we współpracy z PAIH na rynkach: Gruzji, Grecji czy też Malezji.
Bez wątpienia rynki azjatyckie, w sytuacji silnej konkurencji na rynku europejskim, który obecnie dotkliwie odczuwa skutki drugiej fali pandemii, są kluczowym rynkiem eksportowym dla polskich kosmetyków - mówi Maja Justyna z Centrum Obsługi Przedsiębiorców PAIH, odpowiedzialna za wsparcie branży kosmetycznej i modowej.
Polskie firmy kosmetyczne udowadniają, że są w stanie podbijać nawet odległe, azjatyckie rynki. Z racji na bariery biznesowe, nasi przedsiębiorcy nieraz potrzebują wsparcia, aby bezpiecznie zadebiutować ze swoimi produktami w nowym kraju. Misją Polskiej Agencji i Handlu jest udzielanie pomocy na każdym etapie ekspansji zagranicznej.
Chciałbym serdecznie podziękować Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu za pomoc w weryfikacji kontrahenta z Chin oraz wyrazić uznanie dla profesjonalizmu pracowników Agencji. Działacie szybko, fachowo i z wyczuciem biznesowym. Wasza pomoc jest naprawdę cenna - mówi Leszek Majcherczyk, export Manager z firmy MOKOSH.
Gorący czas przygotowań
Polscy producenci kosmetyków obecnie są w "gorącym" biznesowo czasie - planowanie działań handlowych na 2021 rok, realizacja zamówień świątecznych oraz prace nad odrobieniem wyników sprzedażowych, w tym na rynkach zagranicznych, z pierwszych miesięcy pandemii. Większość z nich rozwija kanał sprzedaży internetowej, który przez ostatnie kilka miesięcy pozwolił firmom ochronić się przed dotkliwymi spadkami sprzedaży. I który również daje szanse na rozpoczęcie sprzedaży kosmetyków na rynkach zagranicznych.
- Polskie firmy upatrują szans w tym trudnym czasie a przesłankami do ich optymizmu są atrakcyjna cena, szeroka oferta produktowa oraz elastyczność w realizacji zamówień Klienta - tłumaczy Maja Justyna. - Produkcja marek własnych, po które coraz częściej sięgają Klienci, daje szanse na wykorzystanie wiedzy i zaplecza produkcyjnego polskich firm.
Korzystając z już zdobytego doświadczenia eksportowego, popartego aktualnymi danymi rynkowymi oraz gruntownym przygotowaniem się do wejścia na nowe rynki zagraniczne, polski sektor kosmetyczny ma szanse nadal utrzymać się czołówce europejskich producentów kosmetyków. Konieczne jest do tego na pewno przygotowanie długofalowej strategii wejścia na rynek popartej chociażby wiedzą o oczekiwaniach i upodobaniach klienta, które w ciągu ostatnich kilku miesięcy uległy istotnej zmianie. Polska Agencja Inwestycji i Handlu gotowa jest pomóc każdej firmie, która realnie myśli o rozszerzeniu swojej działalności o nowe rynki, również te bardzo odległe. Zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy pomogą opracować skuteczny plan działania eksportowego.