Do najważniejszych polskich firm z branży należy zaliczyć takie studia produkcyjne jak: Cd Projekt Red, Techland, CI Games, 11 bit studios, Playway, Ten Square Games, Farm 51, Vivid Games czy Bloober Team.
Każdego roku do rąk graczy trafia około 480 nowych polskich produkcji, a dochody ze sprzedaży rodzimych gier w 2019 roku przekroczyły 2,1 mld złotych (gamedev w Polsce notuje roczne wzrosty o około 30%). Globalny charakter branży wpływa na to, że 96% sprzedaży gier stanowi eksport. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat branża gamedev rozwinęła się na niewyobrażalną skalę, a na polskie produkty, takie jak Cyberpunk 2077 czy Dying Light 2, czekają gracze na całym świecie.
W najbliższym czasie planowane są premiery kolejnych polskich tytułów, które cieszą się uznaniem za granicą. Wystarczy wymienić chociażby Cyberpunk 2077, który już 10 grudnia trafi do graczy, a od kilku tygodni jest jednym z głównych tematów w mediach elektronicznych. Oprócz tego na swoją premierę czekają tytuły, takie jak: Medieval Dynasty, Kangurek Kao, Realpolitiks II, Outriders, SimRail 2021, UBOAT oraz The Medium. Pełna, na bieżąco aktualizowana lista polskich gier znajduje się tutaj.
Nie tylko Warszawa gra w gry!
Stolicą gamedevu w Polsce jest zdecydowanie Warszawa, ale również inne miasta są bardzo aktywne we wspieraniu i promocji branży. W Poznaniu odbywają się największe w naszym regionie Europy targi gier komputerowych i rozrywki multimedialne - Poznań Game Arena. Co roku w Katowicach gromadzą się fani e-sportu podczas turnieju Intel Extreme Masters - transmisje z tego wydarzenia obiegają cały świat. Z kolei w Krakowie odbywa się konferencja Digital Dragons, która od kilku lat stanowi najważniejsze wydarzenie dla pracowników branży.
Warto odnotować też fakt, że Warszawska Giełda Papierów Wartościowych notuje aż 44 spółki z branży (takie jak: CD Projekt, Ten Square Games, 11 bit studios, PlayWay oraz CI Games) z łączną kapitalizacją 11,7 mld zł (stan na lipiec 2020 r.). Co ciekawe tylko giełda w Tokio notuje więcej spółek gamedevowych (147).
Sukces tej branży sprawił także, że agencje państwowe dostrzegły potencjał w niej drzemiący, efektem czego Agencja Rozwoju Przemysłu wraz z Uniwersytetem Śląskim oraz Powiatem Cieszyńskim powołała ARP Games sp. z o.o., czyli jedyny w Polsce akcelerator gier wideo, na którego wsparcie mogą liczyć młodzi twórcy - mówi Wojciech Trusz z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. - Spółka powstała w 2016 r., a jej główną osią działalności są ogłaszane dwa razy w roku konkursy. Przystępują do nich zespoły tworzące gry wideo. W ramach Programu Akceleracyjnego ARP Games proponuje wsparcie finansowe, jak również merytoryczne, techniczne i lokalowe.
Nieograniczone możliwości rozwoju branży dostrzegły też uczelnie wyższe w Polsce, które na chwilę obecną oferują 34 kierunki studiów na uczelniach państwowych i 26 na prywatnych, z czego niemal połowa to kierunki związane z programowaniem. Z ofertą kształcenia branżowego można zapoznać się na stronie poświęconej polskiemu gamedevowi.
Według badań rynkowych wartość branży światowej gier wzrośnie w 2020 r. o 9 proc. w ujęciu rocznym i osiągnie 159,3 miliardów dolarów. Na tę kwotę składa się 77,2 miliarda przychodów z gier mobilnych, 45,2 miliardów z tych na konsole i 36,9 mld z gier na PC. W 2023 roku wartość rynku może wynieść nawet 200 miliardów dolarów.