Źródło: izera.pl
Memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę fabryki Izery podpisano 15 grudnia w Katowicach. W wydarzeniu wzięli udział: Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna i Lasów Państwowych.
Decyzja o ulokowaniu fabryki samochodów elektrycznych poprzedzona była szczegółowymi analizami. Spółka początkowo rozważała kilkadziesiąt lokalizacji.
Z firmą Electromobility Poland jesteśmy w kontakcie od 2018 roku. W tym czasie wspólnie przeanalizowaliśmy około 30 lokalizacji w całym kraju, w tym klika bardzo szczegółowo - już pod kątem ostatecznego wyboru. Cieszymy się, że mogliśmy wspierać EMP w tym jakże ważnym procesie. Wierzę, że uruchomienie fabryki polskich samochodów elektrycznych przyczyni się do ogromnego wzrostu gospodarczego nie tylko w regionie, ale i w całej Polsce - mówi Jan Kamoji-Czapiński, Dyrektor Centrum Inwestycji PAIH.
We współpracy z PAIH oraz firmą doradczą specjalizującą się w podobnych procesach sprawdzono każde z potencjalnych pod inwestycję miejsc. Kluczowe okazały się m.in. dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu, a także kwestie prawne związane z własnością gruntów.
Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zaplecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Jaworzno daje największy potencjał w tym zakresie, stąd po dokładnych i szczegółowych analizach wskazaliśmy właśnie to miejsce - podkreśla Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland.
Fabryka będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE) skupiającej ponad 400 nowoczesnych firm. Dzięki fabryce Izery pracę znajdzie ok. 15 tys. osób - 3 tys. w zakładzie w Jaworznie i 12 tys. u dostawców i kooperantów.