Aktualności
Strona główna > Aktualności
14 stycznia 2021

Sante umacnia się na rynku mongolskim

Mija rok odkąd znana z produkcji zdrowej żywności firma Sante wkroczyła do środkowowschodniej Azji. Dzięki wsparciu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), produkty rodzimej marki na dobre zadomowiły się na sklepowych półkach w Mongolii. Głównym parterem biznesowym jest wiodąca w kraju sieć hipermarketów Emart. Rynek mongolski to ciekawy kierunek dla polskich eksporterów - podkreślają eksperci PAIH.

Sante


Mongolia uznawana jest za perspektywiczny rynek eksportowy. Szansą dla polskich producentów jest w szczególności sektor FMCG. Duże zapotrzebowanie na importowaną zdrową żywność, suplementy, witaminy, mrożone warzywa i owoce wynika z niewielkiej bazy produkcyjnej lokalnie. Mongołowie kojarzą produkty "Made in Poland" z wysoką europejską jakością. I właśnie tę szansę z pomocą PAIH rok temu wykorzystała firma Sante.

Współpraca mongolskiej sieci hipermarketów Emart z polską firmą Sante rozpoczęła się pod koniec 2019 roku. Zainicjowali ją eksperci rynkowi PAIH w Ułan Bator. Sieć hipermarketów Emart jest jedną z wiodących w Mongolii. Głównym partnerem w dystrybucji produktów Sante została krótko po tym, jak jej przedstawiciele spotkali się z naszymi firmami podczas PAIH Forum Biznesu. Azjatyccy partnerzy byli pod wrażeniem produktów Sante. I tak polski producent zadebiutował na mongolskim rynku - mówi Katarzyna Jedlińska, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Firma Sante powstała w 1992 roku, od początku wyznaczając trendy na rynku zdrowej żywności. Jej bogata i różnorodna oferta obejmująca ponad 200 produktów w kategoriach: płatki śniadaniowe, ciastka i batony zbożowe, kasze, ziarna, batony proteinowe, masło orzechowe, napoje roślinne, pasty i pasztety roślinne, ale także własne nowoczesne fabryki w Polsce, spełniających rygorystyczne normy jakości i bezpieczeństwa potwierdzone międzynarodowymi certyfikatami - to nie jedyne atuty polskiego producenta. Produkty Sante rok w rok uzyskują nagrody uznanych ekspertów rynku i konsumentów. Wizytówką firmy Sante jest nieustannie powiększająca się rodzina produktów bez sztucznych dodatków - z krótkim składem i tzw. "czystą etykietą". Firma Sante od początku istnienia aktywnie się rozwija i systematycznie poszerza dystrybucję w kraju, jak również na rynkach międzynarodowych. Obecnie eksportuje produkty do ponad 70 krajów na całym świecie. Na półki mongolskich sklepów trafiła część z nich.

- Dzięki pomocy PAIH wprowadziliśmy do sieci detalicznej Emart między innymi Granolę, Muesli, Crunchy, ale też ciastka FIT, batony zbożowe Crunchy i batony proteinowe GO ON. Bacznie obserwujemy mongolski rynek produktów spożywczych, ponieważ chcemy budować lojalność tamtejszych konsumentów i dostarczać im coraz więcej zdrowych produktów Sante. W 2021 roku planujemy wprowadzić nowości, które z sukcesem wprowadzaliśmy już na inne rynki, otrzymując przy tym pozytywny odzew naszych partnerów biznesowych i konsumentów. Planujemy dołączenie do oferty napojów roślinnych czy masła orzechowego. Jesteśmy przekonani, że nasza kolejna propozycja spotka się z dużym zainteresowaniem mongolskich konsumentów - wskazuje Piotr Kowalski, Kierownik dz. Eksportu w Sante.

- Misją naszej sieci jest dostarczanie produktów najwyższej jakości, mających korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie klientów. Po spotkaniu z przedstawicielami Sante stwierdziliśmy, że znaleźliśmy to, czego szukamy. Mongołowie bardzo lubią polskie produkty. Zainteresowanie marką Sante stale rośnie. Wierzymy, że nasza współpraca będzie się konsekwentnie rozwijać. Obecnie produkty Sante sprzedajemy we wszystkich supermarketach naszej sieci. Wprowadziliśmy je też do sprzedaży online. Życzymy sobie, żeby każda mongolska rodzina zaczynała dzień zdrowym śniadaniem, właśnie dlatego w naszej ofercie znalazły się produkty Sante. Wierzymy, że dzięki tej współpracy przyczyniamy się do promowania zdrowego trybu życia, a to dla nas bardzo ważne - mówi Oyunchimeg Ulziibayar z firmy Sky Hypermarket LLC, zarządzającej siecią supermarketów Emart Mongolia.

Według danych Mongolskiego Urzędu Statystycznego, w ubiegłym roku wartość importu produktów z kategorii, w której znajdują się m.in. płatki śniadaniowe i batony, wyniosła 61,7 mln USD. To oznacza, że w latach 2017-2019 przeciętny roczny wzrost importu tego typu produktów poszybował o 40 proc. Mongolski Urząd Statystyczny szacuje, że wartość rynku detalicznego to blisko 1,17 mld USD.

Drzemiący potencjał

Perspektywiczna Mongolia otwiera polskim producentom drzwi na rynek niemal 3,5 mln mieszkańców. Prawie połowa z nich mieszka w Ułan Bator. W tym azjatyckim kraju działa blisko 94 tys. firm, z czego aż 63 tys. w samej stolicy. Około 30 tys. przedsiębiorców prowadzi działalność w sektorze handlu detalicznego i hurtowego. W Ułan Bator funkcjonuje 10 sieci supermarketów, które łącznie mają ponad 100 oddziałów. Oprócz tego, istnieje tam ponad 8 tys. małych sklepów spożywczych i blisko 130 sklepów typu conveniece store. Potencjał rynku już odkryły zagraniczne firmy, które coraz częściej inwestują w nowoczesne obiekty handlowe, m.in. supermarkety. Ten trend zmienił profil mongolskiego sektora detalicznego.

Szansa dla polskich eksporterów

Od pięciu lat Polska utrzymuje się na drugim miejscu wśród europejskich krajów eksportujących produkty do Mongolii. W 2019 roku rodzimy eksport osiągnął rekordowy poziom 64,5 mln USD - w porównaniu do roku wstecz to wzrost o ponad 11 proc. Perspektywa ekspansji na rynek mongolski jest dla polskich eksporterów obiecująca. Zdaniem ekspertów rynkowych PAIH, w ciągu kolejnych kilku lat polski eksport do Mongolii może wzrosnąć nawet trzykrotnie.

Mongolia to wyjątkowy kraj azjatycki, który preferuje zachodnie produkty spożywcze i dla którego zachodnia kuchnia staje się coraz popularniejsza. Kultura konsumpcji Mongołów jest bliska zachodnim standardom. Duże znaczenie w kształtowaniu tego zjawiska mają młodzi, dobrze wykształceni ludzie, dla których zdrowy tryb życia odgrywa coraz większą rolę. Produkty, np. marki Sante, doskonale wpisują się w ten model. Polskie marki mają na rynku mongolskim duże szanse ekspansji - tłumaczy Bat-Erdene Boldbaatar z biura PAIH w Ułan Bator.

Zapotrzebowanie Mongołów na zdrową i bezpieczną żywność w związku z pandemią COVID-19 rośnie jeszcze szybciej. Polscy producenci mrożonych warzyw i owoców, witamin czy suplementów mają więc realną możliwość ekspansji na tamtejszym rynku.

Mongolia czeka na produkty z polską metką

Otwarcie mongolskiego rynku na polskie produkty Sante zbiega się z 70-tą rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Warszawą a Ułan Bator. Najlepszym dowodem na dobre, polsko-mongolskie relacje i chęć ich umacniania jest fakt, że podczas organizowanego przez PAIH i polskie MSZ w Ułan Bator pierwszego Forum Biznesu Polska-Mongolia w 2019 roku, sale były pełne tamtejszych przedsiębiorców i importerów. Wydarzenie umożliwiło nawiązanie kontaktów biznesowych, a uczestnicy nie kryli zainteresowania produktami z metką "Made in Poland", w szczególności z branży spożywczej i rolniczej.


Zapraszamy do obejrzenia rozmowy, którą przeprowadził Bat-Erdene Boldbaatar, kierownik biura PAIH w Ułan Bator z Oyunchimeg Ulziibayar z firmy Sky Hypermarket LLC, zarządzającej siecią supermarketów Emart Mongolia:


Galeria zdjęć:


O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.



Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Krucza 50

00-025 Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy lub wyłączyć je w ustawieniach.
Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij