Na Bliskim Wschodzie handel elektroniczny często postrzegany jest jako bariera dla handlu detalicznego. Głównym ograniczeniem okazują się bariery kulturowe, których przełamanie na rynkach arabskich Zatoki Perskiej uzależnia się od podjętej strategii głównych graczy e-commerce.
Czy wiesz, że…
…mimo czynników mogących hamować rozwój e-commerce, sektor ten przejmuje coraz większe obszary rynku kuwejckiego. Ma zastosowanie dla produktów spożywczych, chemicznych i kosmetycznych w sektorze detalicznym, a także w sektorze usług, takich jak sprzątanie lub pranie i najem nieruchomości.
Rosnące zapotrzebowania na dostęp do Internetu wynika z korzystnej sytuacji demograficznej w Kuwejcie. Ale nie tylko sieć notuje tam wzrost popularności. W siłę rośnie też telefonia komórkowa (od 78 proc. użytkowników w 2017 roku do ponad 90 proc. w 2020 roku). Kuwejt cieszy się młodą populacją o bardzo wysokich możliwościach nabywczych. 56 proc. społeczeństwa kuwejckiego to osoby poniżej 35. roku życia.
Wpływ na wzrost sektora e-commerce ma ponadto łatwość w pozyskiwaniu wsparcia finansowego ze strony lokalnych funduszy inwestycyjnych oraz inwestorów regionalnych. Ma to szczególne znaczenie w kraju posiadającym jeden z największych funduszy inwestycyjnych na świecie.
Wysoka skuteczność promocji marek i produktów w oparciu o media społecznościowe to kolejny czynnik, dzięki któremu wirtualny rynek jest w Kuwejcie coraz popularniejszy. Eksperci rynkowi PAIH podkreślają, że jest to spowodowane wysoką dynamiką i spontanicznością przekazu w arabskich social mediach. Największa konwersja sprzedaży w krajach regionu Zatoki Perskiej osiągana jest właśnie za pomocą mediów społecznościowych. Popularność arabskich influencerów sięga od 8 do 12 mln followersów, a ci o największym potencjale i zasięgach, mieszkają w Kuwejcie.
Czynniki utrudniające rozwój e-commerce
W analizie podejścia Kuwejtczyków do rynku online zauważalne są jednak pewne przyzwyczajenia i uwarunkowania utrudniające rozwój handlu elektronicznego. To m.in. wysokie przywiązanie do płatności gotówkowych. Pomimo aktywnego systemu płatności kartami kredytowymi, szacuje się, że około 70 proc. transakcji realizowanych jest właśnie gotówkowo. Ponadto, brak rozwiniętej struktury logistycznej dostaw do klienta końcowego utrudnia szybką realizację zamówień online. Ograniczona dostępność odpowiedniej kadry informatycznej na lokalnym rynku zmusza z kolei większość kuwejckich startupów do tego, by zlecać rozwój swoich projektów na zewnątrz. W Kuwejcie odczuwalny jest też brak doświadczonych specjalistów w dziedzinie zarządzania procesami logistycznymi oraz procesami e-commerce. Konsekwencją tego są utrudnienia w zarządzaniu dynamiką sprzedaży, ale też wysokie koszty utrzymania stałych klientów. Zauważalne jest też, że do korzystania z oferty e-commerce zniechęcają nieufność oraz obawy związane ze zjawiskiem cyberprzestępczości, zwłaszcza w odniesieniu do danych finansowych czy osobistych.
Chcesz wiedzieć więcej o rynku kuwejckim? Baza wiedzy dostępna jest na naszej stronie:
Firmy zainteresowane ekspansją na rynki arabskie regionu Zatoki Perskiej zapraszamy do kontaktu z PAIH.