© Zerophoto - stock.adobe.com
Nowe ułatwienia
Program zakłada cztery obszary zmian. To obniżenie ilościowych kryteriów inwestycyjnych, modyfikacja kryteriów jakościowych oceny inwestycji i uproszczenie procedury aplikacyjnej. Ale to też indywidualne podejście do przedsiębiorcy, dzięki możliwości obniżenia kryteriów ilościowych do minimalnych progów uprawniających do ubiegania się o wsparcie w ramach Programu.
W związku z nowelizacją, wsparcie uzyskać mogą przedsiębiorcy planujący następujące typy inwestycji:
1. Strategiczna - inwestycja produkcyjna o kosztach inwestycji wynoszących co najmniej 80 mln zł i liczbie nowych miejsc pracy wynoszącej co najmniej 50;
2. Innowacyjna - inwestycja produkcyjna o kosztach inwestycji wynoszących co najmniej 5 mln zł i liczbie nowych miejsc pracy wynoszącej co najmniej 20, której rezultatem jest innowacja produktowa lub procesowa, stanowiąca nowość co najmniej w skali kraju, rozumiana jako:
a. nowy lub udoskonalony produkt, który w istotnym stopniu różni się od produktów wytwarzanych dotychczas na terenie Polski i który zostanie udostępniony przez przedsiębiorcę potencjalnym użytkownikom w wyniku realizacji inwestycji (innowacja produktowa),
b. nowy lub udoskonalony proces, który w istotnym stopniu różni się od procesów stosowanych dotychczas w produkcji na terenie Polski i który zostanie zastosowany przez przedsiębiorcę w wyniku realizacji inwestycji (innowacja procesowa).
3. Centrum Usług Biznesowych - inwestycja w sektorze nowoczesnych usług biznesowych, w ramach której realizowane są określone procesy, o kosztach inwestycji wynoszących co najmniej 1 mln zł oraz liczbie nowych miejsc pracy wynoszącej co najmniej 100;
4. Centra Usług Badawczo-Rozwojowych - inwestycja w sektorze nowoczesnych usług biznesowych o kosztach inwestycji wynoszących co najmniej 1 mln zł oraz liczbie nowych miejsc pracy dla osób z wyższym wykształceniem wynoszącej co najmniej 10, w ramach której realizowane są wyłącznie określone procesy, polegające na świadczeniu usług badawczo-rozwojowych.
Nowelizacja wprowadza dodatkowo obniżenie progów uprawniających do skorzystania z Programu: dla mikroprzedsiębiorstw o 90 proc., małych przedsiębiorstw - o 80 proc. oraz średnich firm - o 70 proc.
Co istotne, zmiany przewidują też nową kategorię przedsiębiorcy rozwijającego się, czyli zatrudniającego mniej niż tysiąc pracowników, którego roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 250 mln euro i dla której stosuje się 50 proc. obniżenie progów. Jest to szczególne ułatwienie dla wielu polskich firm, które utraciły status średniego przedsiębiorcy, a tym samym utraciły możliwość korzystania z wielu programów pomocy publicznej skierowanych do sektora MŚP. Dodam, że Program preferuje inwestycje w miastach średnich, tracących funkcje społeczno-gospodarcze i gminach graniczących z nimi. To też lokalizacje o ponadprzeciętnie wysokiej stopie bezrobocia, dla których również stosuje się obniżone o 50 proc. kryteria ilościowe programu - tłumaczy Jan Kamoji-Czapiński, Dyrektor Centrum Inwestycji PAIH.
Łatwiejszy dostęp
Obniżenie ilościowych kryteriów oceny projektów inwestycyjnych ma zwiększyć dostępność do wsparcia w szczególności MŚP, poprzez uzależnienie kryteriów ilościowych oceny inwestycji od wielkości przedsiębiorcy. To rozwiązanie wzorowane na przyjętym przy udzielaniu zwolnień z podatku dochodowego na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 roku o wspieraniu nowych inwestycji.
Stosowany powszechnie podział na mikroprzedsiębiorców, małych, średnich i dużych przedsiębiorców rozszerzono poprzez dodanie kategorii przedsiębiorcy rozwijającego się. Chodzi tu o duże firmy zatrudniające mniej niż 1000 pracowników z rocznym obrotem do 250 mln euro, a więc wciąż zbyt małe, by konkurować z największymi graczami na rynku. Rozwiązanie pozwoli na dopasowanie wymagań do możliwości przedsiębiorców ze względu na skalę prowadzonej przez nich działalności. Ma zapobiec eliminowaniu z systemu wsparcia mniejszych podmiotów.
Modyfikacja kryteriów jakościowych oceny inwestycji obejmuje zmiany systemu funkcjonujących już w programie kryteriów jakościowych oceny inwestycji poprzez jego uproszczenie (zero-jedynkowa ocena spełnienia kryterium jakościowego), doprecyzowanie (wprowadzenie opisu weryfikacji spełnienia kryterium) oraz zbliżenie pod względem treści do rozwiązań funkcjonujących w ramach drugiego instrumentu pobudzania inwestycji - zwolnień podatkowych udzielanych na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 roku o wspieraniu nowych inwestycji.
Nowelizacja to też ułatwienie reinwestycji. W przypadku reinwestycji w istniejącym zakładzie planowanej przez przedsiębiorcę ubiegającego się o wsparcie z tytułu kosztów inwestycji, minimalna liczba nowych miejsc pracy do utworzenia dla każdego z typów inwestycji ulega obniżeniu o 50 proc.
Cieszy nas, że wprowadzone zmiany ułatwiają dostęp do finansowania w szczególności dla MŚP oraz firm rozwijających się, które do tej pory miały ograniczoną możliwość skorzystania z tej formy wsparcia. To jednocześnie promocja inwestycji w mniej rozwiniętych regionach kraju, które najbardziej potrzebują nowych projektów. Zachęcamy do realizacji inwestycji z PAIH - dodaje Marcin Fabianowicz, Zastępca Dyrektora Centrum Inwestycji w PAIH.
Jak złożyć wniosek o wsparcie?
Punktem kontaktu dla inwestora chcącego uzyskać wsparcie jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która zajmuje się obsługą inwestora na etapie oceny projektu inwestycyjnego. Pierwszym krokiem jest przekazanie przez przedsiębiorcę informacji o projekcie w formularzu aplikacyjnym. W przypadku posiadania statusu dużego przedsiębiorcy - należy złożyć oświadczenie o niezbędności pomocy publicznej dla projektu (tzw. analiza efektu zachęty).
Eksperci Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu podkreślają, że dzięki wprowadzeniu rozwiązań wzorowanych na przepisach dotyczących zwolnienia z CIT, więcej firm - w tym przede wszystkim rodzimych - może decydować się na realizacje nowych inwestycji. Wprowadzone rozwiązania wraz z innymi formami pomocy publicznej tworzą w Polsce atrakcyjny system zachęt. To z kolei wpływa na dalszy, zrównoważony rozwój polskiej gospodarki.