Photo credit: The Photography Co
- Dziś wszyscy zastanawiamy się, jak będzie wyglądał nasz świat po pandemii. Mimo, że nie jesteśmy w stanie precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie, zdajemy sobie sprawę, że aby sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed nami współczesny świat, nie możemy stać w miejscu. Musimy dalej się rozwijać i wspierać rodzime przedsiębiorstwa w kraju i na rynkach zagranicznych. Działamy tak, aby kryzys wywołany pandemią, stał się motorem do dalszego rozwoju polskiej gospodarki - podkreśla Grzegorz Piechowiak, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii - Jestem przekonany, że Expo 2020 może stać się jednym z motorów naszego rozwoju i że umocni naszą gospodarkę jako czołową gospodarkę Starego Kontynentu, która cały czas pozostaje niezwykle atrakcyjnym i przyjaznym miejscem do inwestowania. Nasz udział w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju będzie z jednej strony manifestem gospodarczym po pandemii, a z drugiej spektakularną okazją do nawiązania ważnych kontaktów biznesowych na Bliskim Wschodzie oraz bramą do rynków afrykańskich.
Expo 2020 to niezwykle ważny obszar działań PAIH, który niewątpliwie wpisuje się w strategię Agencji. Naszym celem jest aktywna promocja Polski jako wiarygodnego partnera handlowego i bezpiecznej destynacji inwestycyjnej. Expo pokazuje umiejętność naszego synergicznego działania, które obejmuje tworzenie parasola merytorycznego i ideowego nad wszystkimi aktywnościami mającymi budować wizerunek Polski w ramach tego projektu. Liczymy na to, że na Wystawie Światowej będziemy mogli pokazać nasz potencjał i naszą innowacyjność partnerom z nowych, pozaunijnych rynków, w tym krajów afrykańskich. To dla nas bardzo ważne - podkreślił podczas konferencji prasowej zapowiadającej wydarzenia na Expo 2020 Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Krzysztof Drynda.
Expo 2020 będzie też pierwszą Wystawą Światową zorganizowaną w kraju arabskim i według zapowiedzi organizatorów stanie się największym tego typu wydarzeniem w historii. Polska planuje to wykorzystać i kompleksowo promować naszą gospodarkę i polskich przedsiębiorców. Właśnie dlatego PAIH - we współpracy z wieloma instytucjami - przygotowała specjalny program gospodarczy dla przedsiębiorców. Składa się on z licznych narzędzi wsparcia, skierowanych do polskich firm, które chcą się rozwijać, korzystając z udziału Polski w Expo. Jednym z nich jest Program Partnerski. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w całej historii udziału Polski w Wystawach Światowych, które daje przedsiębiorcom możliwość promocji oraz wzmocnienia planów ekspansji zagranicznej. Kolejną inicjatywą w ramach programu gospodarczego jest możliwość uzyskania środków w ramach koordynowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości programu Go to Brand. Dzięki temu programowi przedsiębiorcy otrzymują wsparcie finansowe na promocję marek produktowych, między innymi podczas Expo 2020. Ważnymi inicjatywami są także seminaria biznesowe w Pawilonie Polski, które prezentują zagranicznym inwestorom polskie usługi i technologie. Z kolei webinaria eksperckie poszerzą wiedzę przedsiębiorców na temat warunków ekspansji zagranicznej na rynki krajów Zatoki Perskiej i Afryki.
- Bliski Wschód jest dziś światowym centrum wymiany handlowej. Jestem przekonany, że dzięki Expo polskim firmom będzie łatwiej pojawić się na nowych dla siebie rynkach. Cieszę się, że w programie gospodarczym towarzyszącym obecności Polski na Expo weźmie udział niemal 2500 firm. To właśnie dla polskich przedsiębiorców przygotowaliśmy unikatowy program wsparcia, który dedykowany jest nie tylko tym największym, ale także małym i średnim firmom. To ważne, by pokazać pełen potencjał gospodarczy naszego kraju. Zapraszamy w szczególności do udziału w dwóch forach gospodarczych, seminariach biznesowych w Pawilonie Polski, a także w webinariach eksperckich - podkreśla Krzysztof Drynda, prezes PAIH.
Najważniejszym miejscem prezentacji potencjału naszej gospodarki będzie Pawilon Polski o powierzchni ponad 2 tys. m kw. W jednej z części Pawilonu, zaprojektowanej z myślą o spotkaniach biznesowych - będą odbywały się również spotkania polskich i zagranicznych przedsiębiorców. W ramach ekspozycji multimedialnej w Pawilonie Polski w strefie Poland. Spirit of ingenuity zaprezentowanych zostanie blisko 200 podmiotów reprezentujących sektory z największym potencjałem eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu. Obecnie w Pawilonie Polskim trwają ostatnie prace wykończeniowe.
- W jego centrum zamontowana została instalacja artystyczna „Polski Stół”, który będzie formą alegorycznej opowieści o Polsce - o naszej kreatywności, przedsiębiorczości, bogatej kulturze i wyjątkowym designie - mówi Adrian Malinowski, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju. - 1 października to początek naszej prezentacji w Dubaju. Przez kolejne 6 miesięcy odbędzie się blisko 1000 wydarzeń: od codziennych warsztatów dla dzieci i koncertów pianistycznych przed pawilonem, przez seminaria biznesowe, wydarzenia organizowane przez regiony, aż po duże wydarzenia kulturalne oraz dwa duże fora gospodarcze na kilkaset osób - Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze oraz Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze - podkreśla Malinowski.
Kulminacją obecności Polski na Expo 2020 w Dubaju będzie Dzień Polski, który zaplanowano na 7 grudnia 2021 roku. Znaczącymi momentami w kalendarium będą również Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze (6.12.2021) i Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze (23.02.2022).
Expo 2020 w Dubaju potrwa od 1 października 2021 roku do 31 marca 2022 roku. Na hasło przewodnie organizatorzy wybrali „Connecting Minds, Creating Future - Łącząc umysły, tworzymy przyszłość”. Zwraca ono uwagę na wyzwania dzisiejszego świata w sferze gospodarczej oraz na fakt znaczenia współpracy międzynarodowej oraz otwartości na nowe rynki.
Galeria zdjęć: