Włączając turystów i ekspatów, Tajlandia to rynek liczący nawet 100 mln konsumentów. Ze stosunkowo dobrze rozwiniętą infrastrukturą, gospodarką opartą na wolnej przedsiębiorczości i proinwestycyjną polityką, ten azjatycki kraj jest atrakcyjnym kierunkiem ekspansji dla polskich przedsiębiorców reprezentujących wiele branż.
Nowe perspektywy ekspansji polskich firm
Polska dąży do dywersyfikacji kierunków współpracy gospodarczej, a Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspiera to podejście. Nie chcemy skupiać się wyłącznie na Unii Europejskiej. Dotychczas udział krajów ASEAN w polskim handlu był stosunkowo niewielki. Jednak naszym zdaniem kraje tego regionu, w tym Tajlandia, to jeden z najbardziej perspektywicznych rynków. Dostrzegamy i wysoko cenimy osiągnięcia Tajlandii na polu gospodarczym oraz aktywną działalność w ramach ASEAN. Pogłębiona współpraca w takich sektorach jak sprzęt medyczny, kosmetyczny, spożywczy czy ICT mogłaby wesprzeć wzrost gospodarczy obu naszych krajów - powiedział podczas Forum Krzysztof Drynda, Prezes Zarządu PAIH.
We wrześniu tego roku UE oraz Tajlandia sfinalizowały treść porozumienia o partnerstwie i współpracy. Zakończenie procesu jest wyrazem ocieplenia wzajemnych relacji. Może również wskazywać na przyszłe zawarcie porozumienia o wolnym handlu. Tym samym, ułatwić wymianę z Polską.
Tajlandia jest regionalnym hubem medycznym i jednym z wiodących kierunków w turystyce medycznej. Sektor stanowi ponad 10% gospodarki, a jego wartość jest szacowana na ok. 6 mld USD. Zaawansowany sprzęt medyczny Tajlandia głównie importuje, a potencjalnymi odbiorcami jest ok. 1,5 tys. szpitali. Tajlandia jest znaczącym producentem żywności i produktów spożywczych, jednak upatrujemy szanse eksportowe w takich segmentach jak: zdrowa żywność, przekąski dla osób aktywnych fizycznie, nabiał, makarony, przetworzone białko zwierzęce, jabłka, borówki, półprodukty, nasiona, foodtech i agrotech - wyjaśnił uczestnikom wydarzenia Norbert Bąk, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Bangkoku.
W 2021 roku polski eksport do Tajlandii wyniósł ok. 345 mln USD i wzrósł o 42%. W strukturze towarowej dominowała miedź, maszyny i urządzenia mechaniczne, a także kauczuk i artykuły z kauczuku. Natomiast w imporcie - maszyny i urządzenia mechaniczne, maszyny i urządzenia elektryczne, a także kauczuk i artykuły z kauczuku.
Brama do Unii Europejskiej i innowacyjny hub
Na polskim rynku są obecne cztery spółki z tajskim kapitałem, trzy spośród nich działają w branży rolno-spożywczej, a ostatnia w sektorze PET. Jest ich niewiele, ale za to są to jedne z największych firm w Tajlandii. Łącznie zainwestowały w naszym kraju już ponad 2 mld zł i przyczyniły się do utworzenia ponad 4 tys. miejsc pracy. Większość tajskich inwestorów zagranicznych decyduje się na lokalizację projektów wewnątrz ASEAN bądź w innych regionach Azji. Firmy, które rozpoczęły działalność poza granicami kraju robiły to m.in. ze względu na możliwość uzyskania dostępu do nowych rynków. Członkostwo Polski w Unii Europejskiej gwarantuje dostęp do jednego z największych rynków zbytu na świecie.
W porównaniu do innych państw Europy Środkowo-Wschodniej, polski rynek pracy nadal oferuje konkurencyjne wynagrodzenie dla pracowników. Uwzględniając dostępność surowców naturalnych oraz mnogość rozwiniętych sektorów polskiej gospodarki, można stwierdzić, że Polska w pełni spełnia wszystkie z najczęściej wymienianych przez tajskie firmy powodów ekspansji zagranicznej. Zarówno Polska, jak i Tajlandia stawiają na innowacyjność w wielu dziedzinach. Dlatego głęboko wierzymy, że potencjał polskiego sektora IT/ICT i bogata sieć centrów badawczo-rozwojowych to argumenty, które przekonają do Polski również inwestorów z dalekiej Tajlandii - zauważył Krzysztof Drynda.
Natomiast na tajskim rynku działają takie polskie spółki jak producent rękawic medycznych Mercator Medical, czy Comarch, której systemy IT zostały wdrożone w dużych tajskich bankach. Przedstawiciele obu z nich mieli okazję podzielić się swoim doświadczeniem z uczestnikami Forum w Bangkoku.
Polsko-Tajskie Forum Biznesowe odbyło się 29 listopada w Bangkoku. Jego uczestnikami byli: Ambasador RP w Tajlandii Waldemar Dubaniowski, Prezes PAIH Krzysztof Drynda, Zastępca Sekretarza Generalnego Thailand Board of Investment Wirat Tatsaringkanskul oraz przedstawiciele polskich i tajskich firm.
Galeria zdjęć:
* * *
O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.