Japonia jest jednym z najważniejszych partnerów biznesowych Polski, z którym są połączone partnerstwem strategicznym. Zamierzamy rozwijać to partnerstwo nie tylko w obszarach takich jak energetyka, infrastruktura czy nowe technologie, ale budować długoterminowe relacje, które pozwolą nam wzajemnie się wspierać w oparciu o dialog i wzajemny szacunek. - mówił otwierając forum przewodniczący polskiej gospodarki minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.Ta deklaracja spotkała się z przychylną reakcją Japończyków, którzy nie kryją swojego zainteresowania lokowaniem swoich inwestycji w naszym kraju.
Jestem przekonany, że doświadczenie i zaawansowanie technologiczne japońskich firm, w połączeniu z wysokiej jakości kapitałem ludzkim, innowacyjnymi startupami oraz rozwijającą się polską infrastrukturą, może przełożyć się na spektakularne wspólne przedsięwzięcia, wpływające na rozwój całego regionu - podkreślał Shinichi Nakatani, Minister Gospodarki, Handlu i Przemysłu reprezentujący w trakcie forum japoński rząd.
Zapewniam, że nasza warszawskie biuro stanie się domem nie tylko polsko-japońskiej współpracy biznesowej ale także domem naszej wspólnej przyjaźni - dodawał Nobutani Kazushige, prezes Japońskiej Organizacji Handlu Zagranicznego (JETRO).
Dla Japonii Polska jest naturalnym pomostem do Unii Europejskiej. Już w 2003 roku Polska i Japonia podpisały Deklarację strategicznego partnerstwa. Powyższą tezę potwierdza też wieloletnie zaangażowanie w Polsce największych japońskich grup kapitałowych takich jak Mitsui, Mitsubishi, Sumitomo, Toyota, NSK, Bridgestone, Itochu, AGC Glass, Pilkington (NSG Group). Pod względem zainwestowanych środków według danych NBP Japonia jest w Polsce 2. inwestorem azjatyckim. W naszym kraju działa już 356 firm japońskich w tym 113 produkcyjnych. Stworzyły one ponad 53 000 miejsc pracy.
Jestem przekonany, że forum jak i poprzedzająca je misja gospodarcza oraz szereg spotkań bilateralnych z największymi japońskimi przedsiębiorstwami w krótkim czasie przełożą się na zwiększenie wielkości i ilości inwestycji firm z kraju kwitnącej wiśni w naszym kraju. Doświadczenia obecności japońskiego biznesu w Polsce i tego jak przez Japończyków oceniani są nasi inżynierowi, każą sądzić, że kolejne innowacyjne wdrożenia japońskich firm staną się udziałem polskich firm a w konsekwencji polskiej gospodarki. Wierzę też, że w niedługim czasie zwiększy się też obecność polskich firm w Japonii, bo już obserwujemy ogromne zainteresowanie drugiej strony polskimi startupami, których tu dziś w Tokio również nie zabrakło - podsumowywał Paweł Kurtasz Prezes PAIH.
W dniach poprzedzających forum przedstawiciele PAIH wraz z delegacją Ministerstwa Rozwoju i Technologii spotkali się między innymi z przedstawicielami Toyoty, Fujitsu, Mitsubishi Electric czy Daikina. W kolejnych dniach odbędzie się jeszcze szereg spotkań z polskimi i japońskimi startupami.
* * *
O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.