PAIH dostrzega, że polskie firmy są coraz bardziej świadome dostępności instrumentów wsparcia ekspansji zagranicznej. Nadal jednak zauważalny jest niski udział sektora MŚP w internacjonalizacji działalności. Utworzenie sieci Polskich Biur Handlowych pozwoli PAIH zbliżyć się do przedsiębiorców i da możliwość lepszego dotarcia do nich z ofertą Agencji. To zaś bezpośrednio przyczyni się do pokazania im, gdzie mogą dotrzeć ze swoimi produktami i jaką strategię eksportową najlepiej obrać.
Chcemy osiągnąć dwie rzeczy, zwiększyć rozpoznawalność PAIH wśród przedsiębiorców jako instytucji wspierającej rozwój na rynkach zagranicznych i ułatwić kontakt z nami. Bez internacjonalizacji działalności firmy nie są w stanie w pełni wykorzystać swojego potencjału do rozwoju. Dopiero wkroczenie na zagraniczne rynki pozwala polskiemu biznesowi rozwinąć skrzydła. Chcemy, by PAIH był naturalnym skojarzeniem dla każdego przedsiębiorcy, który pomyśli o ekspansji, niezależnie od wielkości firmy - powiedział Paweł Kurtasz, Prezes Zarządu Agencji - Dla ułatwienia kontaktu z PAIH tworzymy w całym kraju sieć Polskich Biur Handlowych. Filozofią ich powołania jest działanie lokalnie, blisko firm w danym regionie - dodał.
Biura powstaną ze współpracy ze Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi oraz podmiotami z Grupy PFR. Docelowo planowane jest otwarcie 12 z czego dziewięciu jeszcze w tym roku. Pierwsze trzy biura zlokalizowane we Wrocławiu, Opolu oraz Katowicach zostaną otwarte w czerwcu 2023 roku. Powstaną one w ramach współpracy z Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Kolejne biura powstaną w porozumieniu z Pomorską SSE, Kostrzyńsko-Słubicką SSE, Łódzką SSE, Warmińsko-Mazurską SS, Mielecką SSE oraz w Krakowie. Dzięki obecności na szczeblu regionalnym będzie można lepiej określić potrzeby eksporterów oraz wskazać podmioty mogące skuteczniej wykorzystać swój potencjał rozwoju. Jednym z priorytetów będzie też wzmocnienie współpracy z lokalnymi organizacjami gospodarczymi i branżowymi. Wśród obszarów działalności biur regionalnych ma się również znaleźć edukacja MŚP w zakresie eksportu oraz dostarczanie firmom informacji o rynkach zagranicznych.
Polskie Biura Handlowe są uzupełnieniem a nie zmianą modelu działalności PAIH. Dla przedsiębiorców, którzy wolą w pierwszej kolejności kontaktować się z Zagranicznymi Biurami Handlowymi Agencji, taka możliwość będzie nadal dostępna.
* * *
O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.