Tomasz Salomon, dyrektor departamentu handlu i współpracy międzynarodowej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii witając uczestników podkreślił ogrom prac, jakie wykonuje biuro PAIH w Kijowie dla koordynacji działań pomiędzy Polską a Ukrainą.
Mam nadzieję, że dzisiejsze kolejne z cyklu konsultacje przyniosą Państwu dużo wiedzy i doświadczeń, które zaowocują skutecznością wkraczania z biznesem do kraju naszego sąsiada - mówił Tomasz Salomon.
Członek zarządu PAIH Grzegorz Oszast mówił o zauważalnym trendzie wzrostowym liczby firm polskich na Ukrainie. Dodał, że jest to jednak zjawisko powolne, podczas gdy celem jest, by obecność naszego biznesu była większa na tamtejszym rynku. Przypomniał, że mimo iż obecne warunki wojenne są bardzo trudne, to jest to rynek bardzo chłonny, będący w stanie przyjąć każdą inwestycję, jaką się tam zrealizuje.
Przez długą granicę z Ukrainą Polska stała się hubem do dystrybucji wielu dóbr z wszystkich gałęzi przemysłu. Transport przez Polskę ma dziś dla Ukrainy kluczowe znaczenie. Wiemy, że można jeszcze usprawnić pracę na przejściach granicznych, by ułatwić odprawy celne i tym samym przyspieszyć transport towarów - mówił Grzegorz Oszast.
Podkreślał przy tym, że rolą Agencji jest zapewnić, by przedsiębiorcy otrzymali maksymalnie dużo informacji użytecznych podczas wkraczania na nowy rynek, kontaktu z nowymi partnerami i instytucjami oraz obecności na Ukrainie.
Maria Pełech z Przedsiębiorstwa Portów i Mostów Ukrainy przekazała podziękowania za wsparcie okazane Ukrainie przez Polskę. Poinformowała, że w wyniku działań wojennych zostały zniszczone lub skradzione jednostki nawigacyjne niezbędne do funkcjonowania portów. Dodała, że potrzebna jest również modernizacja i cyfryzacja centrów kierowania ruchem na akwenach oraz zakup statków wielofunkcyjnych, mogących realizować różne zadania takie jak holowanie, obsługę innych jednostek i transport ludzi.
Zależy nam, by transport z portów ukraińskich był prowadzony w sposób efektywny i miał coraz większy potencjał, mimo istniejących trudności. Wspieramy rozwój portów na Dunaju, ponieważ są one naszym najpewniejszym oknem transportowym - mówiła Maria Pełech.
Wiktor Dowhań, project manager parku technologicznego Mostyska Dry Port poinformował, że strona ukraińska rozpoznała priorytetowe obszary szybkiej odbudowy kraju w ciągu najbliższych lat. Dodał, że plan odbudowy Ukrainy był przygotowywany już w trakcie pierwszej, aktywnej fazy wojny. Dodał również, że do wejścia na rynek ukraiński udaje się przekonać kolejnych przedstawicieli polskiego biznesu.
Uczestnicy ze strony ukraińskiej przyznali, że aktywność polskich firm z branży logistycznej jest obecnie znacznie większa niż przed wojną. Jako przyczynę wskazali bliskość Polski jako najbliższego sąsiada Ukrainy oraz bliskość kulturową. Podkreślali, że dzięki Polsce Ukraina uzyskuje ogromną część pomocy humanitarnej. Przez Polskę odbywa się również transport towarów znacznej części towarów, takich jak paliwa, materiały budowlane czy nawozy. Dodano, że ze względu na wojenne straty Ukrainy, możliwości gospodarcze Polski będą niezbędne dla funkcjonowania kraju naszego sąsiada, a nasza wymiana gospodarcza znacznie wzrośnie.
Daria Sichkar ze Stowarzyszenia Ukraińskiego Biznesu poinformowała, że z punktu widzenia organizacji bardzo ważne są obecnie projekty związane z modernizacją infrastruktury przylegającej do szlaków transportowych łączących Ukrainę z UE. Trzeba w tym celu rozwinąć sieć kolejową o tory w standardzie europejskim oraz przeprowadzić rekonstrukcję linii kolejowych i tworzenie nowych stacji przejściowych. Szacuje się, że koszt tego przedsięwzięcia wyniesie ponad 1,5 mld hrywien. Obecnie prowadzone jest też studium wykonalności na budowę toru europejskiego na linii Kijów - Mostyska. Daria Stychkar wskazała też, że duże znaczenie dla sprawnego działania logistyki i transportu będzie mieć tworzenie terminali intermodalnych. Jeszcze przed wybuchem wojny została na Ukrainie przyjęta ustawa o przewozach multimodalnych, dająca możliwość tworzenia hubów transportowych. Strona ukraińska przewiduje wprowadzenie prostszych procedur dotyczących transportu nie tylko dla ukraińskiego, ale także polskiego biznesu.
Goście podkreślali, że zależy im, by działała zasada wolnej konkurencji w projektach infrastrukturalnych, oraz aby powstały ustawy deregulujące rynek przewozów osobowych. Ofertę wsparcia wszystkich spółek działających w Grupie PFR przedstawiła moderatorka spotkania, Tetiana Chuzha z Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Kijowie.
Galeria zdjęć: