Rynki zagraniczne

rynki zagraniczneNiemcy


Niemcy są największym partnerem handlowym Polski od czasów jej przystąpienia do Unii Europejskiej w 2004 r. i odpowiadają za jedną czwartą naszej wymiany handlowej. Współpraca z Polską pozwala naszym sąsiadom na dywersyfikację łańcucha dostaw, a dla nas jest szansą na poszerzenie rynku zbytu i kompetencji. Ekspansja na rynek niemiecki jest wyzwaniem dla polskich eksporterów, ale szczególnie w okresie spowolnienia może stać się wielką szansą na rozwój.


Niemcy - Eksport TOP 5Niemcy - Wymiana handlowaNiemcy - Import TOP 5

Informacje z rynku

PKB Niemiec w II kwartale 2022 (r/r) pozostaje niezmienne (wzrost w kwartale wyniósł 3,8%) natomiast wzrósł o 1,5% wobec analogicznego kwartału 2021. Jednocześnie wobec zeszłorocznego wzrostu Komisja Europejska prognozuje spowolnienie do poziomu 1,6% w 2022 r. Saldo niemieckiego handlu zagranicznego odnotowuje wyraźny spadek od średniego poziomu - widać także spadek zamówień nowych samochodów, a tym samym obniżenie produkcji. Dostrzegalne jest także spowolnienie we wzroście udziału produkcji samochodów elektrycznych. Według raportu Ifo niemal ¾ firm dotkniętych jest problemami z dostawami. Widać też spadek popytu konsumenckiego - 49% konsumentów opóźnia decyzję o zakupach, m.in. sprzętu elektronicznego, ubrań. Ponadto nadal widoczne są problemy z przerwanymi łańcuchami dostaw, ze względu na trwającą pandemię w Chinach, konflikt z Tajwanem (komponenty dla high-tech, półprzewodniki), wojnę w Ukrainie, brakującymi kierowcami, brakującymi kontenerami czy suszą na spławnym Renie.

Poziom bezrobocia w Niemczech utrzymuje się na stabilnym, niskim poziomie od początku pandemii - 3,2%. Inflacja (06.2022) jest na poziomie 7,6% (r/r) i wpływają na nią głównie ceny energii i żywności, niższym niż w rekordowym maju (7,9%), gdy była najwyższa od 50 lat. W grudniu 2021 r. wynosiła 5,3%, w styczniu 2022 r. - 4,9%, a dla całego 2021 r. 3,1%. Szczególnie wzrost cen widocznych jest przy produktach spożywczych. W przypadku niektórych producentów widoczne jest zjawisko shrinkflation, gdzie zamiast podwyżki cen, firmy sprzedają te same produkty i niższej wadze/pojemności.

W ramach walki z inflacją EBC podwyższyła stopy procentowe o 0,5 p.p. w lipcu (wobec planowanych 0,25 p.p.). Wzrosły także koszty pracy w Niemczech. Wg Federalnego Urzędu Statystycznego w I kwartale 2022 r. wzrost wyniósł 2,4% wobec poprzedniego kwartału. W porównaniu z innymi krajami UE, Niemcy znajdują się pod tym względem poniższej średniej (+2,6%). (Dane: Dział Analiz PFR, Destatis, Eurostat, Handelsblatt)

Wskaźnik PMI dla przemysłu wyniósł 54,8 pkt (wzrost o 0,2 pkt), spadek odnotował natomiast wskaźnik dla usług - 55 pkt wobec 57,6 pkt dla ostatniego odczytu. Produkcja w przemyśle, budownictwie i wśród dostawców energii wyniosła łącznie w kwietniu o 0,7% więcej niż w poprzednim miesiącu (Federalny Urząd Statystyczny). PMI uznawany jest za wskaźnik "wyprzedzający koniunkturę". Pozwala on bowiem przewidzieć dalsze zachowanie kontrahentów, ocenić stopień ryzyka branży i wiele innych wartości.

Największym partnerem handlowym Polski w 2020 r. pozostały Niemcy, których udział w eksporcie towarów Polski wyniósł 28,9% (wobec 27,7% rok wcześniej), a w imporcie 21,8% (wobec 21,9%) rok wcześniej (PFR). W strukturze towarowej niemieckiego eksportu do Polski dominowały maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części; pojazdy, samoloty, statki i inne środki transportu; metale nieszlachetne i artykuły z nich; artykuły przemysłowe; materiały i artykuły włókiennicze. Największą dynamikę eksportu osiągnęły tłuszcze i oleje (+23,8%); materiały i artykuły włókiennicze (+22,5%); produkty pochodzenia roślinnego (+19,6%); artykuły spożywcze, napoje alkoholowe i bezalkoholowe, tytoń (+17,6%).

W listopadzie 2021 r. eksport towarowy do Niemiec wyniósł 7 796,4 mln EUR, tj. był o 12,6% większy niż w listopadzie 2020 r. i o 31,3% większy niż w listopadzie 2019 r. Podobnie jak w przypadku eksportu ogółem tak i w eksporcie do Niemiec już przekroczony został poziom eksportu notowany w całym 2020 r. (o 7,8%) i 2019 r. (o 13,3%). Eksport do Niemiec stanowi dla Polski znaczący i wciąż̇ rosnący wkład do PKB. Dla roku 2021 eksport do Niemiec stanowił 14,8% polskiego PKB (podczas gdy import 10,9%) (Kompendium Handlu Zagranicznego Polski, PFR, czerwiec 2022).


Wydarzenia branżowe

Baza rekomendowanych wydarzeń branżowych stanowi bogaty zbiór polecanych wydarzeń z wielu branż i regionów, które mogą być istotne z punktu widzenia rozwoju polskiego eksportu.

Baza jest na bieżąco aktualizowana przez ekspertów branżowych oraz rynkowych, zarówno z Centrali PAIH, jak i Zagranicznych Biur Handlowych.

Sprawdź rekomendowane przez PAIH branżowe wydarzenia targowe organizowane w Niemczech. Lista dostępna TUTAJ



Jeśli potrzebujesz więcej informacji, zapoznaj się z naszą ofertą i dowiedz się, co możemy zrobić dla rozwoju Twojej firmy lub skontaktuj się z nami i zapytaj o szczegóły. 

Wyszukaj inny rynek »

Sprawdź naszą ofertę »







Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Krucza 50

00-025 Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy lub wyłączyć je w ustawieniach.
Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij