Pomoc dla inwestorów:
Centrum Inwestycji
e-mail: invest@paih.gov.pl
Sektor w liczbach
Mocne strony polskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego
Ponad stuletnia historia sektora w Polsce
Polska może pochwalić się 100-letnią historią lotnictwa i ponad 80-letnią tradycją przemysłu lotniczego. Silne środowiska naukowe, akademickie i inżynierskie odegrały kluczową rolę w rozwoju tego sektora. Po okresie transformacji jego rozwój był możliwy dzięki rozszerzeniu międzynarodowej współpracy i bezpośrednim inwestycjom zagranicznym. Obecnie polski przemysł lotniczy ma bogatą ofertę eksportową zaawansowanych produktów lotniczych. Niemal w każdym samolocie pasażerskim na świecie jest przynajmniej jeden komponent, która został wyprodukowany w naszym kraju.
Doskonale rozwinięta sieć poddostawców i kooperantów
Dominującą rolę w polskim sektorze lotniczym odgrywają największe światowe przedsiębiorstwa z branży. W ciągu ostatnich kilkunastu lat, pięciu największych producentów silników lotniczych ulokowało w Polsce swoje zakłady produkcyjne produkujące silniki lub ich komponenty. Większość z nich znajduje się w Polsce południowo-wschodniej i należy do tzw. Doliny Lotniczej. W Świdniku i Mielcu w sprywatyzowanych i zmodernizowanych zakładach, mających wieloletnią tradycję, śmigłowce produkują międzynarodowi potentaci Sikorsky i AugustaWestland. Zakład w Mielcu jest jednocześnie największym zakładem produkcyjnym grupy Lockheed Martin poza USA. Polska jest również trzecim największym ośrodkiem produkcyjnym UTC Aerospace Systems na świecie.
Jednak przemysł lotniczy w Polsce nie skupia się wyłącznie na produkcji. Wiele firm ulokowało tu również swoje centra badawczo-rozwojowe. Jednym z przykładów może być Engineering Design Center firmy GE Aircraft Engines, które zatrudnia ponad 1 800 wysoko wykwalifikowanych inżynierów.
Najnowsze dwie duże inwestycje sektora lotniczego to centra MRO konsorcjów firmy Lufhansa Technik z firmą MTU Aeroengines (EME Aero) i GE Aviation (Xeos). Te centra serwisowe silników lotniczych to kolejna odnoga branży lotniczej w Polsce, co świadczy o jakości wysoko wykwalifikowanej kadry technicznej docenianej przez światowych potentatów tej branży.
Łącznie w Polsce ulokowało się ponad 200 firm z sektora lotniczego oraz branży kosmicznej o rocznej wartości sprzedaży sięgającej 8,5 mld PLN i tworzących ponad 18 tys. miejsc pracy.
W większości są to małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) i firmy z udziałem kapitału zagranicznego oraz nieliczne już przedsiębiorstwa z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa. Około 80% zakładów zlokalizowanych jest w południowo-wschodniej części naszego kraju w jednym z trzech istniejących klastrów.
Nazwa Firmy |
Miejscowość |
Zatrudnienie |
Pratt & Wittney Rzeszów |
Rzeszów |
4050 |
WSK „PZL - Świdnik” / Augusta Westland |
Świdnik |
2900 |
GE EDC Poland |
Warsaw |
1800 |
PZL Mielec, Sikorsky a Lockheed Martin Company |
Mielec |
1700 |
Thoni Alutec |
Stalowa Wola |
1500 |
Pratt & Whitney Kalisz |
Kalisz |
1400 |
HS Wrocław |
Wrocław |
900 |
PZL „Warszawa Okęcie”, Airbus Defence and Space Company |
Warsaw |
850 |
HS Wrocław |
Wrocław |
500 |
Safran Transmission Systems Poland |
Sędziszów Małopolski |
700 |
MTU Aero Engines Polska |
Rzeszów |
700 |
PZL „Warszawa Okęcie”, Airbus Defence and Space Company |
Warsaw |
680 |
WSK PZL Kalisz |
Kalisz |
600 |
Avio Aero |
Bielsko-Biała |
400 |
UTC Areospace Systems (Goodrich) |
Krosno |
400 |
MB Aerospace |
Rzeszów |
300 |
Hamilton Sundstrand Polan |
Rzeszów |
250 |
Gardner Aerospace |
Mielec |
200 |
Paradigm Precision |
Wrocław |
200 |
Uznana w świecie jakość oferowanych produktów
Działające zakłady specjalizują się w produkcji samolotów (rolnicze, szkoleniowe, treningowe, dyspozycyjne), helikopterów, szybowców oraz podzespołów (aluminium, kompozyty, GRFP) i akcesoriów. Wartość eksportu produkcji lotniczej osiągnęła 0,8 mld EUR w 2020 r. Główne rynki eksportowe to : USA, Ukraina, Rosja, Włochy, Islandia, Arabia Saudyjska, Kanada, Francja.
Polskie hity eksportowe
Wysoka jakość zasobów ludzkich
Rozwój sektora lotniczego nie byłby możliwy bez wykwalifikowanych pracowników - co roku polskie uczelnie techniczne opuszcza ponad 40 tys. inżynierów (w tym 3 250 absolwentów automatyki i robotyki, 6 000 absolwentów mechaniki i konstrukcji maszyn oraz 530 absolwentów kierunków lotniczych). Doskonale rozwinięty system szkolnictwa uniwersyteckiego, a także zawodowego oraz bogate tradycje to czynniki wpływające na jakość kadr sektora lotniczego. Ponadto, dzięki inicjatywom, takim jak AREOnet (www.areonet.pl), doprowadzono do zacieśnienia współpracy pomiędzy przemysłem, samorządami oraz władzami szkół i uczelni w celu jeszcze lepszego przygotowywania kadr m.in. poprzez opracowanie programu szkoleń oraz dopasowanie profilu szkół do potrzeb rynku pracy.
Wybrane uniwersytety i ośrodki badawcze związane z sektorem lotniczym
Konkurencyjne koszty produkcji i pracy
Potencjał wytwórczy przedsiębiorstw tkwi przede wszystkim w oferowanej jakości wyrobów (dzięki znajomości obróbki materiałów, odlewnictwa, mechaniki i elektroniki) i konkurencyjnych kosztach pracy. Istniejąca w Polsce sieć firm produkcyjnych i usługowych wspieranych przez centra B+R stanowi o potencjale do kooperacji oraz możliwościach zlecania zamówień na produkcję części zamiennych i wyrobów gotowych dla sektora lotniczego.
Rosnąca skłonność firm do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych
Sektor lotniczy jest jednym najbardziej dotkniętych sektorów na rzecz pandemii COVID-19. Do powrotu do dobrej kondycji mogą przyczynić się Fundusze Europejskie, na które może liczyć branża lotnicza. W ramach programu Fundusze Europejskie na rzecz Infrastruktury, Klimatu i Środowiska (FEnIKS) planowane jest finansowanie inwestycji w portach lotniczych Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Z uwagi na dostępność środków z programu FEnIKS zwiększone zostanie bezpieczeństwo i ochrona ruchu lotniczego jak i dostępność do lotnisk poprzez realizację projektów drogowych i kolejowych. Przedsiębiorcy z branży lotniczej wpisujący się w krajowe i regionalne smart specjalizacje będą mogli uzyskać wsparcie na projekty z zakresu innowacji, B+R, czy podnoszące konkurencyjność. Nowa Umowa Partnerstwa podobnie jak w poprzednich latach zakłada transfer 60% funduszy z polityki spójności w ramach programów realizowanych na poziomie krajowym. Perspektywa 2021-2027 to planowany budżet w wysokości 25 mld EUR.
Z inicjatywy firm sektora lotniczego Narodowe Centrum Badań i rozwoju uruchomiło dedykowany sektorowy program wsparcia INNOLOT - innowacyjne lotnictwo. Budżet programu w wysokości 400 mln PLN pozwala firmom uzyskać współfinansowanie badań, prac rozwojowych oraz transferu wiedzy do przemysłu lotniczego.
Zaawansowany poziom procesów stosowanych w polskim sektorze lotniczym dobrze ilustruje udział w licznych międzynarodowych projektach, takich jak rozwój innowacyjnych silników w tym PurePower PW1000G (GTF), GEnx, LEAP.
W przyszłości polski udział w tego typu projektach z pewnością wzrośnie również dzięki dostępnym dotacjom.
Klastry lotnicze i kosmiczne
Dalsze perspektywy rozwoju
Polskie firmy z sektora lotniczego przeszły ogromną transformację w ostatnich latach. Od komunistycznych zakładów produkujących produkty dawnych generacji, poprzez proste procesy wniesione przez międzynarodowe korporacje, aż po najnowocześniejsze automatyzowane linie produkcyjne wraz z coraz liczniejszymi centrami badawczo-rozwojowymi rozwijającymi najnowocześniejsze technologie.
Następne lata z pewnością przyniosą skok technologiczny wśród polskich firm oraz wzrost obecności zagranicznych firm w Polsce. Już dziś, również z pomocą funduszy unijnych, w Polsce są rozwijane technologie druku komponentów w 3D przy użyciu metali, wdrażane nowe rozwiązania w silnikach i przekładniach lotniczych czy tworzone oprogramowanie do sterowania silnikami.
Warto wspomnieć, iż Polska ma również długą tradycję w sektorze kosmicznym i uczestniczy w wielu międzynarodowych naukowych i technologicznych projektach. W listopadzie 2012 r. Polska stała się pełnoprawnym dwudziestym członkiem Europejskiej Agencji Kosmicznej z rocznym budżetem 5,75 mld EUR. Członkostwo to pozwala polskim firmom i naukowcom w pełni uczestniczyć w licznych europejskich programach i misjach kosmicznych. W uzupełnieniu do członkostwa w ESA, w 2014 r. powstała Polska Agencja Kosmiczna (POLSA), która ma wypełniać zadania rządowe w dziedzinie badań i rozwoju nowych technologii kosmicznych.
Przydatne linki
Źródło: Rocznik Statystyczny Przemysłu 2021 (GUS); Produkcja wyrobów przemysłowych w 2020 roku (GUS); Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce w 2020 r. (NBP), Rocznik Statystyczny Handlu Zagranicznego 2020 (GUS), EMIS baza danych, Portal Funduszy Europejskich.