Pomoc dla inwestorów:
Centrum Inwestycji
e-mail: invest@paih.gov.pl
Strategiczna lokalizacja pozwalająca na redukcję kosztów
Unikalne położenie geograficzne Polski pozwala na szybkie i ciągłe dostawy części samochodowych do głównych montowni i portów w ciągu tego samego dnia.
Polska leży na skrzyżowaniu kluczowych szlaków logistycznych, w tym słynnego projektu Nowego Jedwabnego Szlaku.
Dobrze rozwinięty sektor motoryzacyjny stanowi mocne zaplecze dla elektromobilności
W latach 2015-2019 polski sektor części motoryzacyjnych był najszybciej rozwijającym się na świecie. Polska jest w czołówce, jeśli chodzi o inwestycje motoryzacyjne w Europie. Według danych branży motoryzacyjnej w I kwartale 2021 r. wartość sprzedanych pojazdów samochodowych, przyczep i naczep w Polsce wyniosła 48,5 mld zł. To o 11,2% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Na koniec I kwartału 2021 r. w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających powyżej 9 pracowników, przeciętne zatrudnienie wyniosło 200,4 tys. osób. W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) przeciętne zatrudnienie po I kwartale 2021 r. wyniosło 192,2 tys. pracowników.
W 2017 r. w Polsce istniało 1380 przedsiębiorstw przemysłu motoryzacyjnego, w porównaniu do 1 093 w Czechach, 501 na Słowacji i 489 na Węgrzech.
Źródła: statystyki International Trade Centre; PIE: Przemysł motoryzacyjny w krajach Grupy Wyszehradzkiej, sierpień 2019.
Największa fabryka baterii do samochodów elektrycznych w Europie
Sektor ze wsparciem strategicznych dokumentów
Elektromobilność to jeden z najważniejszych aspektów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - głównego polskiego dokumentu strategicznego. Projekt zakłada, że do 2025 r. po polskich drogach będzie jeździć milion pojazdów elektrycznych. Planowane jest również wdrażanie działań mających na celu elektryfikację transportu publicznego. Projekty te odgrywają kluczową rolę w rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki.