PAIH Newsletter kwiecień 2021, Numer 41
Nie przegap...
Biznes Mikser
relacji z polsko-filipińskiego Forum Biznesu
"Zróbmy razem biznes: Polska-Filipiny - szanse oraz perspektywy współpracy gospodarczej" - pod takim tytułem Krajowa Izba Gospodarcza oraz Ambasada Republiki Filipin w Polsce zorganizowały w kwietniu wirtualne forum biznesowe, które miało na celu omówienie dotychczasowej współpracy między dwoma państwami oraz perspektywy na przyszłość. Wydarzenie przyciągnęło ponad 100 uczestników biznesowych z Polski i Filipin.

Szczegóły »
Farmy wiatrowe
... i informacji o nowej inwestycji Baltic Power, która otwiera Polsce drogę do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej
Kanadyjska firma Northland Power Inc. została partnerem PKN Orlen przy realizacji projektu farmy wiatrowej na Bałtyku. Celem jest zaprojektowanie, budowa i eksploatacja farmy o mocy do 1,2 GW. Kanadyjska spółka ma objąć docelowo 49% udziałów w projekcie. Inwestycja planowana jest na rok 2023, a oddanie do użytku na 2026 r.

Szczegóły »

Webinaria PAIH - spotkajmy się online

Wydarzenia

Impact'21
Termin: 12-13 maja
Miejsce: Warszawa (udział publiczności online)
Thailand - Poland: new gateway for trade opportunities
Termin: 14 maja
Miejsce: online
E-SISTEP 2021
Termin: 18-20 maja
Miejsce: online
Konferencja Forum Gmin na 5!
Termin: 20 maja
Miejsce: online

wszystkie wydarzenia

RAPORTY, RANKINGI, KOMENTARZE

Ekosystem AI w Polsce. Najnowszy raport fundacji Digital Poland
Pod względem liczby ekspertów pracujących nad rozwojem lub wdrożeniem sztucznej inteligencji Polska zajmuje 1. miejsce wśród krajów CEE i 7. miejsce w całej Unii Europejskiej - wynika z raportu "State of Polish AI 2021" fundacji Digital Poland.
  • Najnowszy raport o stanie rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce jest kompleksowym opracowaniem dotyczącym branży AI na polskim rynku. Zawiera informacje na temat polskich firm, które rozwijają produkty i usługi z wykorzystaniem narzędzi AI.
  • Publikacja stanowi źródło wiedzy dla polskich i międzynarodowych inwestorów. Obejmuje komentarze ekspertów, najważniejsze trendy, charakterystykę ekosystemu R&D oraz sektora akademickiego.
  • - W 2010 r. istniała w Polsce garstka centrów B&R. Był to jednak dopiero początek trendu wzrostowego, który obecnie przeżywa swój rozkwit - podkreśla Agnieszka Szweda z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Szczegóły »
Raport »

Komentarz eksperta branżowego

Silny eksport żywności w pandemii
Polska w pandemii umocniła pozycję eksportera żywności. Wartość sprzedaży produktów spożywczych sięgnęła w 2020 r. 34 mld euro. W 2020 r. żywność z Polski trafiała przede wszystkim na rynek unijny. Do krajów trzecich trafiła żywność o wartości 6,8 mld euro (wzrost o 17 proc. r/r). W grupie coraz istotniejszych importerów polskich towarów rolno-spożywczych są: Arabia Saudyjska, Stany Zjednoczone, Algieria, Chiny, Norwegia, Republika Południowej Afryki, Izrael czy Wietnam. W pierwszych tygodniach pandemii zwiększył się popyt na: makarony, kasze, mąkę, suszone owoce, ale też proszek do pieczenia czy drożdże. Odbiorcy w krajach unijnych zgłaszali zapotrzebowanie na produkty głęboko zamrożone (np. ryby, warzywa i owoce, pieczywo) i paczkowane.

Jak trwająca już ponad rok pandemia wpłynęła na eksport polskich produktów spożywczych? Czy ten kryzys zmienił naszą pozycję na arenie międzynarodowej?

Jeśli cofniemy się pamięcią kilkanaście miesięcy wstecz i przypomnimy sobie pierwsze doniesienia o rozprzestrzeniającej się pandemii COVID-19, która w pewnym momencie doprowadziła do "zatrzymania się" globalnej gospodarki i "zamrożenia" życia społecznego, to myślę, że nikt nie przypuszczał wtedy, że w całym 2020 r. polska branża rolno-spożywcza ma szansę pobić rekordowy wynik sprzedaży z 2019 r., który wyniósł 31,4 mld euro. A jednak kolejne, miesięczne odczyty dotyczące eksportu towarów rolno-spożywczych dostarczały coraz więcej optymizmu. Okazało się bowiem, że pomimo obostrzeń wprowadzanych w gospodarce, utrudnień w transporcie towarów, gwałtownych zmian po stronie popytu, silne przewagi konkurencyjne, w tym m.in. dogodne warunki klimatyczne, wciąż atrakcyjne koszty pracy czy wysoka jakość produktów pozwoliły Polsce umocnić pozycję eksportera netto żywności. Wartość sprzedaży produktów spożywczych sięgnęła ostatecznie w 2020 r. 34 mld euro. Polska należy dziś do grupy największych na świecie dostawców w wielu kategoriach produktów, np. nabiału, przetworów mięsnych oraz niektórych owoców i warzyw. Wydaje się, że utrzymanie tak pozytywnego trendu wzrostowego eksportu pozwoli Polsce na awans z drugiej do pierwszej dziesiątki największych dostawców żywności na świecie do 2030 r.

Które rynki okazały się najbardziej perspektywiczne w tym okresie?

W 2020 r., wzorem lat poprzednich, żywność z Polski trafiała przede wszystkim na rynek unijny, który odpowiadał za około 80% całkowitej wartości sprzedaży polskich produktów. Z uwagą należy przyglądać się jednak postępującej dywersyfikacji geograficznej rynków zbytu. W minionym roku do krajów trzecich trafiła żywność o wartości 6,8 mld euro (wzrost o 17 proc. r/r). W grupie coraz istotniejszych importerów polskich towarów rolno-spożywczych znajdują się Arabia Saudyjska, Stany Zjednoczone, Algieria, Chiny, Norwegia, Republika Południowej Afryki, Izrael czy Wietnam. Poszukiwanie nowych rynków zbytu m.in. poprzez intensyfikacje działań eksportowych na rynkach pozaunijnych należy do najważniejszych zadań stojących przed polską branżą spożywczą. Dużej szansy na zwiększanie sprzedaży polskich produktów rolno-spożywczych należy upatrywać w grupie krajów importerów netto żywności, zlokalizowanych przede wszystkim w Afryce oraz w Azji. Warto wymienić m.in. Kazachstan, Mongolię, Japonię, Filipiny, państwa położone w Zatoce Perskiej, Egipt, Nigerię, Mozambik czy Angolę. Należy zwrócić jednak także uwagę na grupę europejskich krajów zaliczanych do grupy importerów netto - na przykład na Wielką Brytanię, Szwecję czy Finlandię.

Pełna treść wywiadu z Łukaszem Grabowskim, z-cą dyr. Centrum Eksportu PAIH dla PortalSpożywczy.pl »

Przegląd branżowy

Branża meblarska w Polsce
Branża meblarska odpowiada za ponad 2% polskiego PKB. Jest czwartym przemysłem w kraju pod względem wielkości zatrudnienia, a mimo to popadła w kryzys.

Polscy producenci mebli wysyłają je głównie do Europy Zachodniej. Trafia tam 90% wyrobów meblarskich wytworzonych w naszym kraju. Tymczasem na Zachodzie przez większą część ubiegłego roku ze względu na pandemię koronawirusa wstrzymano niemal wszystkie zamówienia. Polska była drugim największym na świecie eksporterem mebli w 2019 r., i pierwszym na rynku europejskim. Rośnie zatrudnienie w sektorze meblarskim, który w 2010 r. zatrudniał 129 tys. pracowników, a do końca 2019 r. liczba ta zwiększyła się już do 162 tys. Główne kierunki eksportowe to wciąż kraje europejskie - Niemcy, Czechy, Holandia, Francja, Wielka Brytania, Ukraina czy Białoruś, ale również też odleglejsze rynki takie jak USA. Więcej »
Branża modowa w Polsce
Branża modowa rozumiana jako odzież, tekstylia i obuwie, została szczególnie mocno dotknięta przez pandemię w 2020 r. W marcu 2020 r. spadki sprzedaży w tym segmencie wyniosły prawie 50% (r/r).

W branży modowej zatrudnionych jest ok. 300 tys. osób, w dużej mierze w rodzinnych, małych firmach (ok. 73%), równocześnie jednak znacząca część sprzedaży jest domeną dużych firm branży modowej, w tym ogólnopolskich sieci. Sprzedaż odbywa się głównie za pośrednictwem stacjonarnych punktów sprzedaży (ok. 90%), w większości w galeriach handlowych, które w 50% wynajmowane są przez firmy z sektora modowego. Przeciętnie Polacy przeznaczają 7% swoich wydatków na zakupy odzieży i obuwia, zaś 81% z nich odwiedza galerie handlowe w celu zakupów odzieży, obuwia i dodatków. Nie dziwi zatem, iż zamknięcie tych punktów sprzedaży tak dotkliwie przełożyło się na wyniki sprzedaży firm. Więcej »

Przegląd makroekonomiczny PAIH

Zapraszamy na comiesięczną dawkę analizy makroekonomicznej Polski przygotowanej na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego. Więcej »

Co słychać w biznesie

Mongolia zaprasza do udziału w przetargach
Ambasada Mongolii zaprasza polskich przedsiębiorców do udziału i składania ofert w przetargach ogłoszonych w ramach umowy o udzieleniu kredytu w ramach pomocy wiązanej (o wys. 50 mln EUR) pomiędzy rządem Mongolii a rządem RP.
Kolejna firma z branży automotive w Polsce. Chiński inwestor otwiera zakład produkcyjny w Poznaniu
W nowej fabryce firmy Tuopu wytwarzane będą podzespoły do samochodów elektrycznych. Łączne nakłady na inwestycję sięgną 30 mln euro.
fDi Markets: Polska na podium jako trzeci odbiorca bezpośrednich inwestycji zagranicznych na świecie
Polska zajęła w lutym trzecie miejsce, jeśli chodzi o napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W kraju ogłoszono 30 projektów o wartości 1,2 mld USD.
Align Technology rozszerza globalną działalność
We Wrocławiu powstanie zakład produkcyjny, w którym docelowo znajdzie zatrudnienie 2500 osób. Nowa inwestycja poszerzy możliwości masowej personalizacji rozwiązań firmy Align dla całego regionu EMEA, w tym szeroko zakrojonych technologii druku 3D.
Polska firma YOPE coraz mocniejsza na zagranicznych rynkach. Czas na Hiszpanię
Kolejne polskie kosmetyki trafiły na hiszpańskie półki. YOPE przy wsparciu PAIH intensyfikuje eksport i swoje produkty wprowadza do oferty hiszpańskiego dystrybutora, który w swoim portfolio ma już szeroki wachlarz polskich marek kosmetycznych.
Fundacja Digital Poland i Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) będą promować firmy technologiczne
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) i Fundacja Digital Poland podpisały porozumienie o współpracy. Celem jest wsparcie polskich firm technologicznych i promocja inwestycji w innowacje made in Poland.
Relacja: Forum Biznesu Polska-Uzbekistan
Krajowa Izba Gospodarcza we współpracy z Izbą Handlowo-Przemysłową Republiki Uzbekistanu i Polską Agencją Inwestycji i Handlu przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii 13 kwietnia zorganizowały Forum Biznesu Polska-Uzbekistan online.

Komunikat

Uważaj na niewiarygodnych kontrahentów
Trudna sytuacja gospodarcza wywołana pandemią COVID-19 sprawia, że coraz więcej polskich firm szuka rynków zbytu dla swoich produktów i usług za granicą. Sprzedaż zagraniczna to naturalna szansa, ale czasami również zagrożenie. Kiedy możesz mieć do czynienia z oszustem?
  • w miarę możliwości unikaj dostaw towarów na kredyt bankowy i domagaj się uregulowania zaliczki;
  • zawsze możesz skontaktować się z firmą, pod którą istnieje podejrzenie, że ktoś się podszywa, w celu sprawdzenia, czy taka osoba rzeczywiście tam pracuje; często wystarcza samodzielna weryfikacja adresu mailowego, z którego kontaktuje się z nami dana osoba; adresy osób podszywających się często potrafią minimalnie różnić się od oficjalnych domen;
  • w przypadku wątpliwości co do autentyczności potencjalnego partnera, możesz również zgłosić do Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która za pośrednictwem Zagranicznych Biur Handlowych zweryfikuje wskazany podmiot.
Wiarygodność Kontrahenta Pobierz broszurę "Wiarygodność Kontrahenta" i dowiedz się więcej >>
Chcesz sprawdzić wiarygodność kontrahenta?
Skontaktuj się z nami! »

Rynki zagraniczne

Masz pytania?
Zadzwoń na infolinię PAIH 24h: +48 22 334 99 55
lub napisz: paih24@paih.gov.pl

Śledź nas:  Facebook  Twitter  YouTube  LinkedIn  Instagram  Archiwum PAIH Newsletter