PAIH Newsletter listopad 2020, Numer 36
Nie przegap...
Podcast
Naszych podcastów
Za ich pośrednictwem chcemy przybliżyć naszą działalność i opowiadać o zagranicznych rynkach, ale nie tylko. Przede wszystkim chcemy pokazać ludzi, którzy tworzą naszą Agencję - ich unikatową wiedzę i doświadczenia.

Pierwsze odcinki o Azjatyckich Tygrysach i programie Wizja 2030 w Arabii Saudyjskiej są dostępne na:
WWW: https://www.paih.gov.pl/podcasty
ANCHOR: https://anchor.fm/PAIH
SPOTIFY: https://open.spotify.com/show/0bxCs5jJwtkn6n6Q7Q6Ch4
China International Import Expo
... i relacji z China International Import Expo
6 listopada w Szanghaju podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu, przy okazji trwających targów China International Import Expo, dwie polskie firmy podpisały z lokalnymi partnerami porozumienia o współpracy.

Szczegóły »

Webinaria PAIH - spotkajmy się online

Wydarzenia

Automechanika Shanghai 2020
Termin: 2-5 grudnia
Miejsce: Chiny
Seminarium "Aktywność inwestycyjna polskich przedsiębiorstw w Kazachstanie - uwarunkowania i perspektywy"
Termin: 3 grudnia
Miejsce: online
The 18th Int'l Gold & Jewellery Exhibition
Termin: 7-12 grudnia
Miejsce: Kuwejt
Wirtualne B2B z firmami z Bangladeszu
Termin: 13-15 grudnia
Miejsce: online

wszystkie wydarzenia

RAPORTY, RANKINGI, KOMENTARZE

Brexit w pytaniach i odpowiedziach. Bądź gotowy na 2021 r.
Brexit wciąż rodzi wiele pytań. My staramy się na nie odpowiedzieć w naszym Q&A dla polskich przedsiębiorców. Najważniejsze zmiany oraz do czego i jak się przygotować. Bądź gotowy na 2021! Sprawdź!

Szczegóły »
Polska na podium w inwestycjach
Jak donosi Puls Biznesu, w pierwszym półroczu napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) na świecie spadł o 49 proc. z 777 do 399 mld USD, a wartość nowych projektów greenfield (od podstaw) zmniejszyła się w pierwszych ośmiu miesiącach roku o 37 proc., do 358 mld. Niewykluczone, że Polska oprze się temu trendowi. Z danych fDi Markets, zespołu analitycznego z grupy Financial Times, wynika, że w pierwszych trzech kwartałach zagraniczni inwestorzy ogłosili w Polsce 306 projektów greenfield. Pod tym względem w Europie wyprzedzają nas tylko Wielka Brytania z 643 projektami i Niemcy z 407. Czwarta jest Hiszpania (305 projektów), a piąta Francja (264) - czytamy w Pulsie Biznesu.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zakończyła od początku roku 41 projektów wobec 48 rok temu. Obsługuje 189 inwestycji (stan na 1 listopada), czyli o sześć więcej niż rok temu o tej samej porze. W IV kw. inwestycje zamierzają ogłosić kolejne firmy, więc jest szansa na osiągnięcie poziomu z ubiegłego roku, gdy według fDi Markets projekty w Polsce zapowiedziało około 370 spółek.

Komentarz eksperta rynkowego

Komentarz Małgorzaty Zawiszy, biuro PAIH w Chengdu, Chiny
W Chinach właśnie zakończyły się targi China International Import Expo (CIIE). To największa tego typu impreza importowa zainaugurowana w 2018 r. przez Prezydenta Chin Xi Jinpinga. Targi odwiedziło ponad 400 tys. profesjonalnych kupujących, zaś całkowita kwota zawartych umów przekroczyła 72 mld USD.

Chiny to drugi największy po USA rynek zbytu dla branży kosmetycznej i ma blisko 13 proc. udział w globalnym rynku. Łączna wartość sprzedaży detalicznej kosmetyków w Chinach osiągnęła w ubiegłym roku rekordową wartość 299,2 mld RMB, z czego 244,4 mld RMB stanowiły kosmetyki pielęgnacyjne, a 55,2 mld to kosmetyki kolorowe (wzrost odpowiednio 14,7 i 27,4% r/r). We wrześniu tego roku zanotowano kolejny, 16 proc. sprzedaży kosmetyków do poziomu 29,6 mld RMB.

Na targach China International Import Expo (CIIE) nie mogło zatem zabraknąć światowych liderów, takich jak Estee Lauder, Lancome, L’Oreal, Gilette czy Shiseido. Polskie firmy również miały okazję zaistnieć w tym wydarzeniu w ramach specjalnego stoiska zorganizowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Na stoisku narodowym zostały zaprezentowane firmy: Miraculum, Coloris, Verona, Ziaja, Phenome, Yasumi, Salvane, Jelp, Nature Queen, La Vie Skin.

Wprawdzie trwająca pandemia nie pokrzyżowała organizatorom planów fizycznej organizacji targów, jednak wprowadziła wiele zmian w trendach i sposobach komunikacji. Przede wszystkim firmy były w większości reprezentowane przez chińskich partnerów lub dystrybutorów, a duża część rozmów handlowych odbywała się online. Do promocji marek tradycyjne zaproszono Key Opinion Leaders (KOL), którzy byli traktowani jak celebryci. Stoiska wiodących marek z udziałem KOL przyciągały tłumy zwiedzających.

Szczegóły »

Przegląd makroekonomiczny PAIH

Zapraszamy na comiesięczną dawkę analizy makroekonomicznej Polski przygotowanej na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego. Więcej »

Co słychać w biznesie

Polska umacnia się na pozycji lidera elektromobilności
SK ie technology Co., ltd. należąca do Grupy SK ogłasza kolejną inwestycje za niemal 1,5 mld PLN. Koncern rozwija budowaną fabrykę separatorów do akumulatorów litowo-jonowych na terenie Katowickiej SSE w Dąbrowie Górniczej.
Polskie kosmetyki podbijają kolejne rynki - produkty Bella Farmacja i NOU Poland wkrótce dostępne w Malezji
Dwie polskie firmy Bella Farmacja, właściciel marki Be Organic oraz NOU Poland, producent perfum, podpisały umowy eksportowe z malezyjskimi dystrybutorami.
Filipiny zniosły zakaz importu polskiego drobiu
Dzięki intensywnym i wspólnym działaniom Ambasady RP, biura PAIH w Manili i Głównego Inspektoratu Weterynarii w dniu 27 października Filipiny zniosły zakaz importu polskiego drobiu w kategorii mięsa odkostnionego mechanicznie (MOM).
Znamy zwycięzcę European FinTech Hackcelerator
Tegorocznym zwycięzcą European FinTech Hackcelerator 2020 została firma Coinfirm, która specjalizuje się w tworzeniu bezpiecznej gospodarki blockchainowej. Firma została założona w 2016 roku przez Polaków.

Komunikat

Uważaj na niewiarygodnych kontrahentów
Trudna sytuacja gospodarcza wywołana pandemią COVID-19 sprawia, że coraz więcej polskich firm szuka rynków zbytu dla swoich produktów i usług za granicą. Sprzedaż zagraniczna to naturalna szansa, ale czasami również zagrożenie. Kiedy możesz mieć do czynienia z oszustem?
  • w miarę możliwości unikaj dostaw towarów na kredyt bankowy i domagaj się uregulowania zaliczki;
  • zawsze możesz skontaktować się z firmą, pod którą istnieje podejrzenie, że ktoś się podszywa, w celu sprawdzenia, czy taka osoba rzeczywiście tam pracuje; często wystarcza samodzielna weryfikacja adresu mailowego, z którego kontaktuje się z nami dana osoba; adresy osób podszywających się często potrafią minimalnie różnić się od oficjalnych domen;
  • w przypadku wątpliwości co do autentyczności potencjalnego partnera, możesz również zgłosić do Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która za pośrednictwem Zagranicznych Biur Handlowych zweryfikuje wskazany podmiot.
Chcesz sprawdzić wiarygodność kontrahenta?
Skontaktuj się z nami! »

Rynki zagraniczne

Masz pytania?
Zadzwoń na infolinię PAIH 24h: +48 22 334 99 55
lub napisz: paih24@paih.gov.pl

Śledź nas:  Facebook  Twitter  YouTube  LinkedIn  Archiwum PAIH Newsletter